Kan någon hjälpa mig med denna kista? Den kom till Sverige i slutet av 1940-talet eller i början av 1950-talet från Kina. Den har dessa utsmyckningar runt om alla sidor och även ovanpå, Låset fungerar som det skall. Tror att det är av körsbär och något annat trädslag som jag har glömt. Den är lite dammig nu som kanske kan ses.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Något värde på kina kista?
Collapse
X
-
Enligt mannen som tog hit den är den handgjord. Dess mått är som följer:
H;59cm B;102cm D;51cm. Har tänkt på att sälja den dåjag har svårt att få den att passa in. Men jag tycker nog om den för mycket för att gjöra det. Päronträd? Kan du förklara för mig vad du menar med det? Jag vill gärna lära mig. Ha en bra dag
Comment
-
Om ni söker på kamferkista så hittar ni nog en del till salu, själv vet jag inget mer än att insekter inte är förtjusta i träslaget så de ska vara bra att förvara kläder i.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Kamferkista är som sagt lösenordet här. Och dessa kistor var en stor artikel förra gången kinesiska varor i stor mängd importerades till Sverige, Europa och västvärlden runt 50- 60-talen. Så klart de är snidade och gjorda för hand, hur skulle det annars gå till? Det går ju inte att pressgjuta i massivt trä. Även om det finns tidiga exemplar där sniderierna är av bra kvalitat är oftast standarden på dessa sniderier enkel och hastigt tillkommen under fabrikismässiga former. Jag har glömt det latinska namnet på träslaget, men det är inte päron.
Comment
Comment