Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Räddat ur soprummet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Räddat ur soprummet.

Räddade denna ur soprummet igår. Bort med äcklig inrökt syntetklädsel från 60/70-tal och detta är resultatet. Visst är det väl en barockstol de har kastat?
    Bifogade filer

En stol i barockstil iallafall. En riktig barockstol bör ha ett H-kryss och rektangulär sits (dvs inte bredare fram).

Comment

Hur kan man slänga en sådan fin stol!!!!!Jättevacker!

Comment

Vad gäller formen så har jag sett stolar från tiden både utan h-kryss och som är bredare fram som min. Slänger in lite fler bilder så får vi se...

Det syns spår av ganska många klädslar, 4 vad jag kan se klart - och en hel del lagningar och gamla fyllningar av maskhål. Om man tittar på frambenen så syns det att de inte är lika breda, det högra är nästan centimetern bredare.

Jag undrar över träslaget, som jag tycker känns engelskt utan att kunna säga exakt hur. Det är iallafall inte ek. Ser mer ut som mahogny eller idegran eller nått.

Är det bara jag som tror på lite ålder här? Lite iallfall
        Bifogade filer

Comment

Andra halvan av 1800-talet skulle jag vilja ha den till. Nyrenässans och nybarock var typiska matsalsstilar och det skulle gärna vara höga ryggar på matsalsstolarna. Är den helt tappad, eller finns det spikar någonstans i konstruktionen också?

Comment

Jag har sett en del stilstolar, men den här är annorlunda tycker jag. Mycket mer primitiv i utförandet och mycket mer patina och ålderskänsla. Utesluter inte att den är nyare, men den känns annorlunda. Den är ju ganska enkel och odekorerad också, för att vara sent 1800-tal.

Den är helt tappad, och det är gjort mer än en gång, för man ser att de gamla hålen är igenfyllda på sina ställen.

Comment

Som fynd i soprum är det inget att tycka illa om. Får lite dubbla budskap om stolen när jag ser på bilderna. Ser ut att vara senbarock men ändå inte vara det. Stolen är hårt renoverad. Svenska träslag i denna typ av stol är oftast ek men björk och bok förekommer. Engelsk-holländsk typ är möjlig men främre sargen lite väl kraftig. Om det är mahogny ligger England bra till. Kanske varit klädd med rotting en gång. Törs inte påstå att den är från 1700-talet. Är inne på Peters linje att den är tillverkad på 1800-talet av någon lokal snickare.

Comment

För mig ser den ut som Holland,- särskilt om den är tillverkad i bok - och tiden runt förra sekelskiftet.

Det var mycket populärt med dessa blandstilar som går tillbaka på barocken i den väbärgade holländska borgarklassen vid denna tidpunkt när Holland fortfarande hade kvar sina många kolonier - "The Dutch Seaborne Empire" !

Klädseln kanske gyllenläder - matchande matsalens gyllenläderstapeter?

Comment

Nja... jag är inte helt övertygad. Det syns nog inte på bilderna så bra, men den har ett rejält bruksslitage. Har inte fötterna varit mer klotformade från början, t.ex.? Eftersom det är ett hårt träslag så borde det ju ha tagit ett tag, kanske inte från 1690, men... Sedan undrar man ju över det hantverksmässiga utförandet, det stämmer liksom inte med den här typen av möbler för det sena 1800-talets publik, tycker jag. Jag ska forska vidare ett tag till så får vi se... Det kanske är det klassiska - man favoriserar sina egna "barn"

Comment

Har själv inte riktigt velat svara än. Barockstolar har ju kopierats i alla möjliga tider - den här ligger stilmässigt väldigt nära en riktigt barockstol. Tycker som bwh att den liknar Hollänsk senbarock - men sådana gjordes ju i Sverige också, som hade Holländska församlingar i ett flertal städer.
                    Även om den har detaljer som tyder på ålder, så tycker jag att det finns en massa som inte stämmer. De breda sågspåren på insidan av ryggstödet - ser inte alls ut som de är gjorda med en 1700-talssåg. När jag inte kan se träslaget eller har svårt att föreställa mig hur sågspåren ser ut, men tycker att det ser ut att ha gått för lätt att såga för att vara en gammal såg. Sedan tycker jag inte heller att svarvningen ser ut att vara gjord med en gammal trapsvarv, som går omväxlande fram och baklänges - brukar synas ganska tydligt när man använt en sådan.
                    Fast jag tycker det är jättesvårt att se på de här bilderna. Har inte så mycket att jämföra med heller - Svenska allmogemöbler är inte så jättebra jämförelseobjekt när det gäller en sån här stol.

Har de blivit lackade i senare tid - eller är stolen bonad med vax?

Comment

Du gör alldeles rätt Johan. Fortsatt forskning ger antagligen svar. Vissa saker måste man känna och ta på. Är också betydligt lättare att göra en bedömning med stolen i handen än att bara se den på bilder. Om du har möjlighet så tycker jag du skall visa upp den för ett större auktionshus. Det ekonomiska värdet är inte stort. Däremot är värdet att veta stort.

Comment

lägger upp bild på svarvspåren på några saker (ja, bilderna blev usla, skall se om jag kan ta bättre imorgon) som är gjorda med gammal trampsvarv. Borde gå att se hur stålet arbetat sig fram i stolparna - du kan inte ordna en närbild på några detaljer?
                        Bifogade filer

Comment

Hej Johan.
                          Stolar med ramslåar har rötter från renässansens europa, förekommer i olika varianter i hela riket från slott till koja. Ramslåarna har dubbel funktion dels att hålla ihop stolen och för att placera sina fötter på för att inte känna golvdraget. Klädsel på dessa stolar var inte ofta förekommande. Stolen kan mycket väl defineras som allmoge tycker jag.

Comment

Nej, inte allmoge. Inte de här.
                            Äldre stolar har dubbla eller tredubbla ramslåar, under barocken får stolarna oftast enkla ramslåar, och den främre lite högre placerad som på den här, för att under senbarocken endast få framslå och h-kryss. Under rokokon försvinner framslån. Under empiren kommer varianter med bara sidoslåar.
                            Allmogemöbler har ofta kvar framslån längre, och på sina håll bl. a. norrlandskusten har stolar med dubbla ramslåar tillverkats väldigt länge. Finns ju också varianter bl. a. stolar av Gripsholmstyp, Shakerstolar, jag har några "Harbostolar" som tillverkats med ramslåar mycket senare.
                            Den här är alldeles för smäcker och välgjord för att kunna kallas allmogestol. Är den från tiden hör den hemma i högreståndsmiljö - träslaget som vi inte kunnat fastslå antyder ju att den t.o.m. är utländsk. Då hade den som sagt inte klädd heller.
                            Gick några typiska barockstolar från dalarna på auktion i förra veckan - två för 200:- - visserligen tråkig 30-40-talsmålning men hade nog köpt dem ändå om jag inte hade haft alldeles för mycket stolar och för lite plats - så jag får väl visa min stol som nog varit med här förrut i stället - den är uppländsk och har mer av senbarock än vad dalastolar brukar ha - att ha spjälor i en bricka så här är vanligt just i Uppländska allmogestolar där man imiterade den rottingflätning som högreståndsstolarna hade. Stolen har blivit lite lagad och ommålad - ursprungligen har den varit gul.
                            Bifogade filer

Comment

Jag är inte helt på det säkra med den här vilket jag hoppas att ni har förståelse för, även om mina uttalanden kanske drog iväg och lät lite tvärsäkra. Hantverksmässig tillverkning har sett likadan ut under lång tid, medan moden har växlat mycket snabbare. Jag skulle vilja påstå att det är viktigt att fastställa stil och kundgrupp. Det senaste bekymrar lite eftersom den är lite grovt tillyxad på sina ställen och det är inte i sig ett ålderstecken, tyvärr, snarare att man anpassade produktionen efter vad kunden kunde betala, lite som obeslutsam var inne på.

Comment

Working...
                              X