Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder på detta allmogeskåp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ålder på detta allmogeskåp

Hej, kan ni åldersbestämma detta snedklaffskåp, med hjälp av mina taflliga bilder? Det tror jag nog att ni kan! Jag gissar på 1850 kanske..Jag vill gärna bli rättad, särskillt om det är äldre. Tackar på förhand! Ser verkligen fram mot era svar. Mvh
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Skåpet är troligen inte så mycket yngre än 1850 alla fall - men är det äldre? Vad har hänt med utsidan?
    Hur ser lådbottnarna ut - är de infalsade i sidorna eller påtappade på dem?

Comment

Hmm jag vet inte vad som har hänt med utsidan,kanske prima möbelpolish från Claes Olsson anno 1964 med en salig blandning av vedspis-sot och annat urr och smuts, hur menar du? Skåpet har jag ej hemma så jag kan inte titta efter ang lådor, men jag tror att jag kan ha en bild, vet ej om du kan se på den, Ill be back soon...

Comment

Håller med FBQ. Trevlig möbel i en ganska ålderdomlig stil, mer bidler krävs som sagt. Skedhyllan och den blå färgen invändigt är trevliga detaljer.

Comment

Lådbild

Hoppas du ser nåt på denna, allt jag har i bildväg just för tillfället, jaja skulle det knipa kan jag nog leta upp ett gångjärn också
          Bifogade filer

Comment

en till bild.
            Bifogade filer

Comment

Någon har gjort något åt utsidan - men det är lite svårt på bilderna att se exakt vad. Antingen har skåpet sett snarlikt ut - kanske lackats lite och/eller bättrats i färgen. Då skulle det kunna vara en uppljusad nystilsmålning från sent 1800-tal, och då är skåpet lite yngre än 1850 (om det inte finns äldre målning under). Eller så har det haft en annan målning som nu är borta/ övermålad eller borttagen. Bilden är ganska suddig, så det är svårt att säga om de ljusa speglarna på dörren är målning eller bara trä...

Skåpet är ett senbarockskåp av modell 1720-1750 - men den här var fortfarande den populäraste modellen av skåp i allmogemiljö runt 1850, så det säger inte mycket. Den blå färgen i inredninge finns också redan på barockskåp men förekommer fortfarande 1850. Skåpet är så pass "bonnigt" att vi nog hamnar en bra bit efter 1750 - det är först i slutet på 1700-talet de börjar förekomma bli vanligare hos allmogen.
              Känner annars inte riktigt igen modellen - det finns massor med luckor i mitt kunnande - men att dörrarna går upp så här i krönet säger mig att det varken är ett Dala, Upplands eller Västmanlandsskåp. Vet du varifrån skåpet kommer?
              Tror att det skulle hjälpa till att datera det en del

Comment

Se där - räfflorna på dörrarna är ett Sengustavianskt stildrag - så då är vi alla fall framme efter 1785 - och jag tror nog att vi kan säga att som det här handlar om ett allmogeskåp är vi nog framme runt 1800 som tidigast möjliga datering.
                Tycker att man ser mycket av liknande uppåt Hälsingetrakten, men jag kan inte mycket om möbler däruppifrån.
                Kanske få se om någon annan kanske kan hjälpa till?

Comment

Jag vet inte var skåpet kommer ifrån, men gissningsvis Värmland.
                  (För det bor där.) Jag tror ej att man ser träet på dörrarna, minns inte, men ska kolla nästa gång vi träffs. Skåpet är delbart, vilket är tur det.

1850 var bara nåt jag drog till med Jag har inte en aning.

Comment

Vi har ju lite värmlänningar här, så något borde väl ha något skåp att jämföra med

Comment

Jag har funderat lite om jag skall tordas säga något utifrån lås och gångjärn, det brukar ju vara sådant som återanvänds från äldre möbler - låset har ju vad jag kan se varit bortplockat någon gång ganska sent - skruvarna verkar vara 1900-tals eller alla fall från sent 1800-tal och är nyare än låset - men jag tror ändå jag törs gissa på att skåpet är äldre än 1850
                      1800-1850 ligger det så vitt jag kan se än så länge. Fast då har något hänt med skåpets utsida...

Comment

är inte så värst bra på möbler men smidesdetaljerna så som låset ser ut som tidigt 1800 tal om det nu inte är utbytt går det att ta bättre bilder på gångjärn och lås
                        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

bilder

Kul att läsa info, mycket spännande! Fortsätt med teorierna.
                          Last edited by viol; 2008-07-23, 19:29.

Comment

som sagt jag är inte så haj men smidet ser ut som det kunde vara tidigt 1800 tal
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Jag ser nu att det är en gammal målning från andra hälften av 1800-talet. Vad jag kan se syns ingen underliggande färg - men jag undrar om inte skåpet renoverats då? Man har ju målat över nyckelhålsbeslaget.
                              Gångjärnen och lås verkar vara av den typ som användes under 1700-talet - men sådana lås och gångjärn tillverkades ju av bysmeder även på 1800-talet - och jag tror att det är en sådan vi får räkna med som konstruktör här. Tycker att sättet att såga till dörrspeglarna ser ut som 1800-tal. Ser också att fabriksgjorda skruvar sitter på inre delen av gångjärnet - medan det sitter fast med handsmidda nitar i själva luckan.

Min sammanfattande gissning blir att skåpet har tillverkats i början av 1800-talet och målats om i slutet av 1800-talet, man har då också bytt skruvar på lucka och lås.

Comment

Working...
                              X