Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westal Takarmatur.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Info: Westal Takarmatur.

Hej.!
    söker info om min Westal armatur. Har varit i kontakt med en person på företaget Westal, men han har aldrig sett modellen.
    Ovan nämnda har arbetat på företaget i 25 år, finns ingen form av dokumentation hos företaget, han gissade att lampans ålder borde ligga på 40-50 år? Det tror inte jag.. känns inte som kedjorna hör ihop med resten av armaturen, de verkar vara av aluminium? lätta är dom. Resten av armaturen är av metall, vet ej om det är mässing eller nåt annat. Armarna är gjutna.

Det jag vill veta, ålder, designer, och vem som tillverkat det hela
    Bifogade filer

Jag har absolut ingen "info" att komma med som specifikt gäller just din lampa - utan mer allmänna synpunkter som gäller detta lampmode i stort.
    Armaturen som modevara tillhör 1970-talet - om du sedan vill ha det till 1969 eller 1981 - så kör för det.
    Tillverkare är ju uppenbarligen firman Westal - en bland många metallföretag i Småland med omnejd som jobbade i armaturbranschen. Formgiveriet sköts av fabriksledningen tillsammans med verkmästarna.

Men alla detaljerna på armaturen tillverkas inte hos Westal i Bankeryd, mycket köps in som komponenter från andra in- och utländska företag.
    Lampskärmen och elmonteringen är två sådana uppenbara komponenter. Möjligen också de gjutna dekordetaljerna. Kedjan - som säkert är i eloxerad aluminium - likaså. Det fanns många leverantörer en gross av dylika dekorkedjor och andra former av dekorelement och beslag i Småland med omnejd. Kedjan kan vara tillverkad t ex i Tyskland.

Jag skulle ju inte kunna låta bli att fråga om de hade eget gjuter på Westal!

Genom att avläsa armaturen är det ganska lätt att se viken maskinell utrustning som fanns på företaget: t ex trycksvarv, exenterpress, lödstationer, poler- och slipmaskiner. Här finns också monteringslinjer en masse - kanske med detaljer från hemarbete.

Här har vi en etikett från en tillverkarfirma - varför tror du inte på den?

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Jag har absolut ingen "info" att komma med som specifikt gäller just din lampa - utan mer allmänna synpunkter som gäller detta lampmode i stort.
      Armaturen som modevara tillhör 1970-talet - om du sedan vill ha det till 1969 eller 1981 - så kör för det.
      Tillverkare är ju uppenbarligen firman Westal - en bland många metallföretag i Småland med omnejd som jobbade i armaturbranschen. Formgiveriet sköts av fabriksledningen tillsammans med verkmästarna.

Men alla detaljerna på armaturen tillverkas inte hos Westal i Bankeryd, mycket köps in som komponenter från andra in- och utländska företag.
      Lampskärmen och elmonteringen är två sådana uppenbara komponenter. Möjligen också de gjutna dekordetaljerna. Kedjan - som säkert är i eloxerad aluminium - likaså. Det fanns många leverantörer en gross av dylika dekorkedjor och andra former av dekorelement och beslag i Småland med omnejd. Kedjan kan vara tillverkad t ex i Tyskland.

Jag skulle ju inte kunna låta bli att fråga om de hade eget gjuter på Westal!

Genom att avläsa armaturen är det ganska lätt att se viken maskinell utrustning som fanns på företaget: t ex trycksvarv, exenterpress, lödstationer, poler- och slipmaskiner. Här finns också monteringslinjer en masse - kanske med detaljer från hemarbete.

Här har vi en etikett från en tillverkarfirma - varför tror du inte på den?
      Tack så mycket för din info.. visst tror jag att lampan är tillverkad (monterad) av Westal, det var bara det med kedjorna som kändes lite fel. och åldern..40-50 år, lät mycket.
      lampan har bara varit i min ägo 26-27 år, tänkte om kedjorna blivit utbytta?
      Last edited by knivmakarn61; 2015-10-04, 06:35.

Comment

Ett litet tillägg...

Ursprungligen postat av knivmakarn61 Visa inlägg
        Tack så mycket för din info.. visst tror jag att lampan är tillverkad av Westal, det var bara det med kedjorna som kändes lite fel. och åldern..40-50 år, lät mycket.
        lampan har bara varit i min ägo 26-27 år, tänkte om dom blivit utbytta?
        Hallon Kniven
        Ganska trist historia. Taklampan är ett plockverk, snitsigt komponerat av mindre seriös handlare eller hemmasnickrare.
        Ingen tillverkare i världen skulle tillverka en lampa där kedjorna lutar mot kupan.
        Stilen är nyrokkoko. Hoppas du inte ledsen, byt kuoa.... so long..

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallon Kniven
          Ganska trist historia. Taklampan är ett plockverk, snitsigt komponerat av mindre seriös handlare eller hemmasnickrare.
          Ingen tillverkare i världen skulle tillverka en lampa där kedjorna lutar mot kupan.
          Stilen är nyrokkoko. Hoppas du inte ledsen, byt kuoa.... so long..
          Tackar så mycket, för din info. Näe.. inte blir jag ledsen, den har ändå blivit ersatt av annan armatur. Jag blev nyfiken
          på etiketten jag hittade, jag har noll i kunskap om detta.

Det du skrev om plockverk, det stämmer nog.. jag har själv plockat ned den helt, när jag skrubbade rent den, det blev några delar

Comment

Working...
          X