Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hör delarna ihop?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hör delarna ihop?

Hej på er! Tänkte höra med er kunniga PES:are om denna f.d. fotogenlampa. Min mor hävdar i sten att det alltid varit en lampa (först fotogen sedan elektrifierad), dvs att det inte är en vas som modifierats. Jag å andra sidan tycker att det ser ut som om överdelen i porslin inte passar med kroppen i porslin, inte när det gäller färskiftningar och inte när det gäller dekor. Vad tror ni? Tyvärr är min mor mycket rädd om denna (som hon fått från sina mor- eller farföräldrar) så jag har ännu inte fått tillåtelse att skruva bort foten för att titta på undersidan av porslinskroppen.

Som kuriosa kan tilläggas att när jag vände och vred på denna tidigare idag så tyckte jag att det lät som småspik som rasslade inne i lampkroppen. Jag kikade och kikade och vände och vred och tillslut såg jag vad det var: Det visade sig att min mormor någon gång runt -73 hade stoppat ner två igentejpade kuvert med gamla 10-öringar och 25-öringar i lampan för safe keeping

Click image for larger version

Name:	fotogenlampa.jpg
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	659123

Hallå Mollet,
    Väderkvarnar, hyasintblått...det bör vara Delft i Holland. Garderar med Danmark. Tror som du att att det är en vas som kärleksfullt förvanskats till bordslampa. So long...
    Goggla på delft...

Comment

Tack för svaret Kim! Vindkvarnen för ju onekligen tankarna till Holland. Ska försöka bearbeta mamsen lite lugnt och stilla så att jag kan få skruva isär belätet

Comment

Även Rörstrand gjorde liknande vaser. Stämmer med motivet och den vågade överkanten.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Även Rörstrand gjorde liknande vaser. Stämmer med motivet och den vågade överkanten.
          http://precisensan.com/antikforum/sh...6rstrand-kruka
          Hallå,
          Blått som havet och lite disigt är inte så ovanligt och vågor hör havet till. Tror fortfarande på Holland... so long...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            http://precisensan.com/antikforum/sh...6rstrand-kruka
            Intressant! Hittade faktiskt ett par Gustavsbergvaser också som liknar denna med färg/kant. Min mors mor/farföräldrar bodde uppe i nordligaste norrland mitt ute i vildmarken så jag dividerar lite med mig själv om vilket som är mest troligt, holländskt eller svenskt.
            Last edited by Mollet; 2013-09-10, 09:24.

Comment

Working...
            X