Har en gammal taklampa från 1950-talet, som jag tycker är cool. Jag älskade den redan som litet barn, den hängde i vår långa 'hallkorridor' i mitt barndomshem i slutet av 50-talet, och jag älskar den fortfarande.. 
Den verkar vara gjord av någon slags "borstad plåt" e d (eller svart "borstad" färg, på utsidan, vitmålad på insidan) + små "kåpor" i koppar.
Den svarta konen är ca 30 cm hög, på den vilar en liten kåpa i koppar (för att gömma delar av sladden antar jag). Stansad dekor utmed kanten. En lustig detalj tycker jag är den lilla träkulan som används för att reglera längden på sladden.
Lampans nedre del = 24 cm i diameter.
Finns det någon som vet mer att berätta om lampan och designen?
Det finns inga märkningar av något slag som kan hjälpa mig.
Även om jag inte har för avsikt att sälja lampan, så skulle det ändå vara kul att veta ett uppskattat värde?

Den verkar vara gjord av någon slags "borstad plåt" e d (eller svart "borstad" färg, på utsidan, vitmålad på insidan) + små "kåpor" i koppar.
Den svarta konen är ca 30 cm hög, på den vilar en liten kåpa i koppar (för att gömma delar av sladden antar jag). Stansad dekor utmed kanten. En lustig detalj tycker jag är den lilla träkulan som används för att reglera längden på sladden.
Lampans nedre del = 24 cm i diameter.
Finns det någon som vet mer att berätta om lampan och designen?
Det finns inga märkningar av något slag som kan hjälpa mig.
Även om jag inte har för avsikt att sälja lampan, så skulle det ändå vara kul att veta ett uppskattat värde?
Ja, till mycket mer än "punktbelysning" duger nog inte lampan till, den var/är ingen ljusspridare direkt. Men i mina gamla minnen har den spridit mycket ljus ändå!
Comment