Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cool taklampa 50-tal - konformad "plåt"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Cool taklampa 50-tal - konformad "plåt"

Har en gammal taklampa från 1950-talet, som jag tycker är cool. Jag älskade den redan som litet barn, den hängde i vår långa 'hallkorridor' i mitt barndomshem i slutet av 50-talet, och jag älskar den fortfarande..

Den verkar vara gjord av någon slags "borstad plåt" e d (eller svart "borstad" färg, på utsidan, vitmålad på insidan) + små "kåpor" i koppar.

Den svarta konen är ca 30 cm hög, på den vilar en liten kåpa i koppar (för att gömma delar av sladden antar jag). Stansad dekor utmed kanten. En lustig detalj tycker jag är den lilla träkulan som används för att reglera längden på sladden.

Lampans nedre del = 24 cm i diameter.

Finns det någon som vet mer att berätta om lampan och designen?
    Det finns inga märkningar av något slag som kan hjälpa mig.

Även om jag inte har för avsikt att sälja lampan, så skulle det ändå vara kul att veta ett uppskattat värde?

Click image for larger version

Name:	lampa1950-tal_1.jpg
Views:	1
Size:	99,3 KB
ID:	658102

Name:	lampa1950-tal_2.jpg
Size:	140,1 KB
ID:	658101

Name:	lampa1950-tal_3.jpg
Size:	139,5 KB
ID:	658100
    Last edited by Andeena; 2013-06-11, 13:20.
    "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Hej

Precis som du säger är den från 1950-talet, gissningsvis från den senare delen. Formgivningen och tillverkaren förblir nog anonym. Det fanns vid tiden många armaturfabriker i Sverige och utan märkning och/eller vettig referenslitteratur blir det svårt att finna rätt. Denna typ av plåt med lackerad utsida tillverkades dessutom av flera fabriker. Den vita insidan var ett sätt att få ljuset att reflekteras bättre. Konformen är tidstypisk och på 1950-talet började man tala om "ljuspunkter" i hemmet, det vill säga många mindre tillsatsbelysningar istället för (eller som komplement till) en allmänbelysande armatur i taket.

/InB

Comment

Im Not Batman - Tack för din reflektion! Ja, till mycket mer än "punktbelysning" duger nog inte lampan till, den var/är ingen ljusspridare direkt. Men i mina gamla minnen har den spridit mycket ljus ändå!

"Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
      och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
      k

Comment

Working...
      X