Vad kallas dessa lampor och vad för sorts skärm skall man använda?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bordslampa
Collapse
X
-
Hallå, trevlig bordslampa, kanske kallar man den skrivbordslampa i empirestil, tidigt 1900-tal. Val av lampskärm är ju en smaksak med praktiska aspekter. Vill du ha ett "brett" ljus på skrivbordet till exemepel väljer du en vid skärm, vill du ha riktat ljus, en smalare. Ska se om jag kan finna bilder, frågan har varit uppe tidigare. Men den knepiga frågan är väl hur man fäster skärmen... so long...
-
Jag tänkte mer på hur eventuell skärmhållare skulle se ut. Det är ju ingen vanlig hållare.,hur fäster man den..Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå, trevlig bordslampa, kanske kallar man den skrivbordslampa i empirestil, tidigt 1900-tal. Val av lampskärm är ju en smaksak med praktiska aspekter. Vill du ha ett "brett" ljus på skrivbordet till exemepel väljer du en vid skärm, vill du ha riktat ljus, en smalare. Ska se om jag kan finna bilder, frågan har varit uppe tidigare. Men den knepiga frågan är väl hur man fäster skärmen... so long...
Låter kanske dumt men har aldrig sett liknande.
Comment
-
Hallå, Jo då, jag någon liknande, den är tillverkad för fartyg och kan både ställas på bordet och fästas på skottet (väggen).
Tanken är att den vippar med vågorna, riktar ljuset nedåt, utan att glödlampan skadas.
Jag skulle nod överväga att skruva bort övre delen (som jag inte tror är original) och göra ett nytt enkelt montage.
Bifogar so jag lovade några bilder... so long...
Comment
-
Det skall vara en skärm som går ihop i mitten, det sitter en gängad rund mutter högst upp på lampfoten, det brukar ligga en stor bricka under skärmen och en täckbricka ovanför som hålls fast av mutternUrsprungligen postat av arpaksad Visa inläggJag tänkte mer på hur eventuell skärmhållare skulle se ut. Det är ju ingen vanlig hållare.,hur fäster man den..
Låter kanske dumt men har aldrig sett liknande.
Comment
Comment