Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten taklampa av två sorters glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten taklampa av två sorters glas

En liten taklampa, c:a 15 cm i diameter. Jag tänkte ha den som fönsterlampa om det går att göra något åt kontakten

Nåja, ursprunget vore så klart intressant att veta mer om. Den är ganska tung och när jag försöker googla efter min lampa, så kommer det upp en i liknande utförande, med "våfflat innerglas". Det är det enda som liknar, förutom att den då är av två olika sorters glas också. Den påstås vara från Orrefors.

Det gulorange ytterglaset är randigt. Tänk som en apelsin, lite som klyftor i formen. Det var svårt att fånga på bild. Glascylindern inuti är lite våffelmönstrad på utsidan. Fästet där sladden går upp är i mässing eller liknande metall.
    Urpsung, ålder och eventuell formgivare hade varit intressant att få reda på

Jag såg när jag kom hem att den var ganska sliten/naggad undertill. Har någon tips på om det går att åtgärda? Slipa med något kanske? Det såg inte så roligt ut när man tände lampan

Click image for larger version

Name:	Lampa1.jpg
Views:	1
Size:	121,6 KB
ID:	655133

Name:	Lampa2.jpg
Size:	135,2 KB
ID:	655134

Name:	Lampa3.jpg
Size:	116,2 KB
ID:	655135

Nu när jag började greja med elen till lampan, så blir jag lite fundersam. Plockade bort kontakten och skulle sätta dit en "sockerbit", för att slarva. Hade tidigare sett att det var svart och blå kabel, men när jag tog bort kontakten verkar det vara aluminium(?)kabel. Kan det säga något om lampans och ursprung och ålder?
    Nu vågar jag ju inte koppla på mina svarta och blå kopparkablar, så det återstå väl att se när det kommer lysa i mitt fönster...

Comment

Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
      Nu när jag började greja med elen till lampan, så blir jag lite fundersam. Plockade bort kontakten och skulle sätta dit en "sockerbit", för att slarva. Hade tidigare sett att det var svart och blå kabel, men när jag tog bort kontakten verkar det vara aluminium(?)kabel. Kan det säga något om lampans och ursprung och ålder?
      Nu vågar jag ju inte koppla på mina svarta och blå kopparkablar, så det återstå väl att se när det kommer lysa i mitt fönster...
      Är det inte bara så att kopparledaren är förtennad i änden? Det gjorde man för det mesta förr.

Comment

Formspråket påminner ju en del om Carl Fagerlund som var verksam på orrefors.

Pes är mitt google.

Comment

Det var inte så krånligt med elen. Fick veta att kopparkablarna kan kopplas mot de andra, så nu lyser det så här fint i mitt fönster

Name:	Lampa4.jpg
Size:	57,8 KB
ID:	542673

Jag har kollat lite på Fagerlunds lampor. Visst påminner det, men han känns på något sätt mer eleganta och denna simpel, fast ändå inte riktigt så väldigt simpel. Tänker på "klyftorna", formen och innerglaset. Innerglaset påminner ju om dessa av Fagerlund:

Tycker att det "våfflade" innerglaset ser snyggare ut på dem i kanterna, min är liksom bara avkapad, medan de ser avrundade ut. Kanske är det så att någon velat efterlikna hans lampor...

Comment

Working...
          X