Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Osram Fantasi - Erik Höglund?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Osram Fantasi - Erik Höglund?

Nu i adventstider är det aktuellt med elljusstakar. En av de mest populära är Osram Fantasi som påstås ha Erik Höglund som formgivare. Jag är högst tveksam till det men skulle vilja ha en kommentar från någon som vet hur det förhåller sig med detta!

Vill ni ha bild så är det bara att bildgoogla. Jag har ingen sådan ljusstake själv.

Ljusstaken har färgade glasbitar. Då tänker många direkt på Erik Höglund oavsett vem som har tillverkat eller hur glasbitarna ser ut. Glasbitarna i Fantasiljusstaken har ingen struktur vad jag har sett - det är bara glasbitar. Ändå står det i var och varannan auktion med dessa ljusstakar att det är Höglund som är formgivare. Är det helt taget ur luften eller finns det belägg för detta?

Comment

Jag kanske skall lägga frågan i glasavdelningen istället...?

Comment

Japp vet att alla uppger Erik Höglund........

Den är väll åter i produktion. Kanske man kan få svaret från Osram? Angående eventuella patent mm.

God jul till alla Pesare
        The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Det är ju inte Osram som gör den nu, och den skiljer sig ganska mycket mot originalet om man detaljskådar den. Jag har mailat flera tillverkare ganska många gånger och frågat efter fakta, men dokumentationen överallt verkar vara urusel! De som har jobbat med tillverkningen har slutat för länge sedan, och gamla papper har slängts om det överhuvud taget har funnits några. Saker som gjordes på 70-talet kan vara omöjligt att hitta säkra uppgifter om.

Comment

Japp kan vara svårt att hitta exakta uppgifter

Den har aldrig riktigt varit i min smak fantasi. Har sett att de går för ganska dyra belopp på nätet & auktioner mm.

Men hittar du svaret får du gärna meddela det. & lycka till med letandet.
            The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Working...
            X