Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilket årtionde är lampan från?
Collapse
X
-
Svårt att säga, men nytillverkad är väl en rimlig gissning. Lättaste sättet att tidsbestämma en lampa är att titta på lamphållaren, kabeln och stickproppen. Dessa kan förstås vara bytta på en gammal lampa men det brukar i så fall synas att de inte riktigt passar in.
Är stickpropp och lamphållare av plast är lampan antagligen ny. Här gäller det att kunna se skillnad på bakelit och plast, eftersom det finns vit bakelit. Modellen på stickproppen är förstås också olika. Kan du visa närbilder på dessa detaljer, går det lättare att tidsbestämma lampan.
Rent generellt kan man säga att blank metall och den här typen av snirkliga design inte går ihop på en gammal lampa. Med den designen bör det ha varit svärtad, brons- eller mässingsfärgad metall. Äldre lampor som är "kromade" är mer funkis-släta i designen.Last edited by Retromarcia; 2012-10-09, 16:20.
-
Sambon sa att han köpt en ny stickpropp och satt dit själv för det var bara sockerbiten som fanns.
Den ser ut att vara en nyare lampa.
Jag vet inte vad du menar med blank metall men för mig är denna mer mässingsfärgad, det syns bara inte så bra på den första bilden.
Det betyder förstås inte att den skulle vara så gammal för det
Jag har inte hittat något som är i plast på lampan, förutom sockerbiten och stickproppen
Comment
-
1995 kom CE-märkningen.
Kollade i Wikipedia och fick förklaringen till alla kinatillverkade prylar med "falsk" CE-märkning:
Last edited by Wanja; 2012-10-15, 21:55.
Comment
Comment