Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loppislampa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Loppislampa

Köpte denna glaslampa idag för 150 kr. Kanske inget "fynd" men jag gillar den skarpt och skall hänga den i köket
    Click image for larger version

Name:	DSC04359.jpg
Views:	1
Size:	104,0 KB
ID:	651232

Rent spontant ser den inte gammal ut, men är det verkligen två lösa ledare för elanslutningen?

Comment

Har ingen aning om ålder Ja det är två lösa ledare... ska det inte vara det? (Kan inget om el)

Comment

Ursprungligen postat av Aardwolf Visa inlägg
        Har ingen aning om ålder Ja det är två lösa ledare... ska det inte vara det? (Kan inget om el)
        Nej, absolut inte. S-märkning kräver dubbelisolering. Det tyder på att lampan antingen är privatimporterad eller intagen av någon totalt oseriös handlare, antagligen från Kina.

Comment

Intressant Tur att jag tänkt byta ut ledningen då, för den är alldeles för kort
          Vet att tanten som ägde den (dog nu ca 90 år gammal) jobbade tidigare som inköpare åt nån heminredningsbutik. Så hon hade många udda och unika saker hemma enligt brorsdottern som har loppisen där jag köpte den

Comment

Min uppfattning om lampan är att glaset kommer från Frankrike eller Italien, 1960-70 tal,
            vi monterade med samma fästen och sladdar på den tiden i Fåglavik och dom gjordes i Fristad,
            dessa sladdar träddes igenom kedjan och syntes inte så mycket, alla lampor var S märkta och godkända.
            Hirvi
            Last edited by Hirvi; 2012-08-12, 20:28.
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Intressant Tack för svar

Comment

Working...
              X