Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mässingslampa/golv
Collapse
X
-
Svensk armaturfabrik efter kriget - 40- 50-talen. För åldern kan du ju själv kolla mormorspåret, d v s när mormor satte bo. Det brukar stämma i nio fall av tio - men det behöver inte stämma om t ex mormor möblerade om i mitten av livet eller senare.
Stilen är empir, som var på mode första gången från ca 1800-talets andra decennium och fram mot mitten av 1800-talet. Nu i modern tid (1900-talets mitt FF) har den här stilen återuppstått och det skulle inte förvåna mig om golvlampor i den här stilen fortfarande finns att köpa.
Visst har en bra, fungerande och dekorativ golvlampa ett värde - jag gissar på ett antal hundralappar för denna.
Men först en riktig sanering av lampan. Fram med damsugaren och på med den lilla borsten som brukar följa med i dammsugaruppsättningar. Sedan sug alla krusiduller dammfria och torka idogt med fuktig trasa, men försök inte putsa mässingen.
-
Hallå Piaw,
Håller med HgF. Ramen gör tavlan och skärmen lampan. Skulle vara tufft med en oval skärm
i lackat papper (jfr Svenskt Tenn) och efter rengöring kommer lampan få en hedersplats, var så
säker.... so long....Last edited by Kim von Platen; 2012-06-11, 16:07.
Comment
-
haha...ja, jag ska putsa av den ...lovarUrsprungligen postat av HgF Visa inläggSvensk armaturfabrik efter kriget - 40- 50-talen. För åldern kan du ju själv kolla mormorspåret, d v s när mormor satte bo. Det brukar stämma i nio fall av tio - men det behöver inte stämma om t ex mormor möblerade om i mitten av livet eller senare.
Stilen är empir, som var på mode första gången från ca 1800-talets andra decennium och fram mot mitten av 1800-talet. Nu i modern tid (1900-talets mitt FF) har den här stilen återuppstått och det skulle inte förvåna mig om golvlampor i den här stilen fortfarande finns att köpa.
Visst har en bra, fungerande och dekorativ golvlampa ett värde - jag gissar på ett antal hundralappar för denna.
Men först en riktig sanering av lampan. Fram med damsugaren och på med den lilla borsten som brukar följa med i dammsugaruppsättningar. Sedan sug alla krusiduller dammfria och torka idogt med fuktig trasa, men försök inte putsa mässingen.
...men skulle vilja veta VAR den är gjord...signaturen?...säger den något?? min mamma e född -37 så innan dess satte de "bo"..
.....Abe ser ju "handskrivet" ut...kan man spåra det???? ja..värdet...fick en förfrågan om ett köp o de vill ge 250...men de vill jag inte...den e väl värd mer än det i allfall??..de tror ju jag...kram Pia
Comment
-
Visst - "Abe" är helt klart företaget som har tillverkat golvlampan. Jag vet dock ingenting om företaget.
Det är "mer än mycket" ovanligt att armaturer är märkta på detta sätt.
Jag har stött på ett fåtal logotypade armaturer under många års exponering för begagnat gods. De flesta företag som sysslade med armatur- och lamptillverkning låg i södra Sverige, flera i trakten kring Anderstorp och Gnosjö, vi har en fabrik i Jönköping, en i Malmö etc. De flesta lämnar inget som helst spår efter sig i form av märkningar etc på produkterna. Din golvlama är en av ett fåtal undantag. Men jag vet inte vad märkningen betyder. Den är stansad med ett verktyg av stål - kanske i en pressmaskin.
Siffrorna 805/3 (förefaller handslagna) är sannolikt tillverkarrelaterade - kanske lampa nr 3 av modell 805 - eller tvärt om.
Jag tycker 250 kr är på tok för billigt. Efter en god rengöring skulle jag satsa på dubbelt upp till någon i bekantskapskretsen - mer på öppna marknaden.
Rengör mässingen - dammsug - våttorka - INTE putsa med putsmedel för mässing.
Lampans mässingsdelar är sannolikt skyddslackade och börjar du hårdputsa med metallputsmedel hamnar du i en hopplös situation.
Comment
-
Tack ¨så mycket för informationen...ska kolla med om jag kan finna något mer om signaturen...det lät spännande om att den är en av fåtal med signatur....jag forskar vidare o ser om jag finner något och om det är någon här som kanske vet...så hojta gärna till....och jag ska rengöra den varsamt....tack så mycket för hjälpen så långt..Ursprungligen postat av HgF Visa inläggVisst - "Abe" är helt klart företaget som har tillverkat golvlampan. Jag vet dock ingenting om företaget.
Det är "mer än mycket" ovanligt att armaturer är märkta på detta sätt.
Jag har stött på ett fåtal logotypade armaturer under många års exponering för begagnat gods. De flesta företag som sysslade med armatur- och lamptillverkning låg i södra Sverige, flera i trakten kring Anderstorp och Gnosjö, vi har en fabrik i Jönköping, en i Malmö etc. De flesta lämnar inget som helst spår efter sig i form av märkningar etc på produkterna. Din golvlama är en av ett fåtal undantag. Men jag vet inte vad märkningen betyder. Den är stansad med ett verktyg av stål - kanske i en pressmaskin.
Siffrorna 805/3 (förefaller handslagna) är sannolikt tillverkarrelaterade - kanske lampa nr 3 av modell 805 - eller tvärt om.
Jag tycker 250 kr är på tok för billigt. Efter en god rengöring skulle jag satsa på dubbelt upp till någon i bekantskapskretsen - mer på öppna marknaden.
Rengör mässingen - dammsug - våttorka - INTE putsa med putsmedel för mässing.
Lampans mässingsdelar är sannolikt skyddslackade och börjar du hårdputsa med metallputsmedel hamnar du i en hopplös situation.
...kram
Comment
Comment