Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörka ringar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mörka ringar

Jag undrar om någon skulle kunna tipsa mig om hur man på enklaste och bästa sätt får bort mörka ringar från teakbord etc. Köpte i helgen ett undermedel som tar bort vita ringar, men något mot mörka ringar ex vin fanns inte att köpa. Måste man slipa bort fläckarna?

Ja, det är det enda jag lyckats med.Börja med stålull.....
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nej nej nej nej nej inte INTE stålull! Mörka ringar beror för det mesta på endera värme eller fett. Stålull sliter på både faner och trä och går aldrig att reparera om man inte slipar om hela möbeln. Men prova med vanligt möbelpolish - detta undermedel som är totalt underskattat. Och gnugga-gnugga-gnugga med trasa. I möbelpolishen finns lite lösningsmedel som både återfettar och neutraliserar trät. Ofta är det ju så med teak-möbler att de är rätt "torra" i trät och behöver återfettas.

Funkar inte detta så prova med utblandad T-röd. Blanda med vatten till svag lösning och gör den starkare om inget händer. Men var försiktig! T-röd torkar ut trät och löser upp både ev shellack och gammal olja så trät måste efter detta behandlas på nytt. Funkar det heller inte så återkom skall jag rådfråga min möbelkonservator-mor som kan sådana saker.

Lycka till!

Comment

Jag menar naturligtvis att slipa hela bordet och då BÖRJA med stålull.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack A Antik! Jag ska gnugga rejält nu med möbelpolish. Hör av mig med resultatet.

Comment

Working...
          X