Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bordslampa i patinerad brons

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bordslampa i patinerad brons

Jag fyndade en bronslampa i går, men hur jag än letar blir jag inte klok på vem som har tillverkat. Höjden är 28 cm.

Click image for larger version

Name:	Bordslampa res.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	645117Click image for larger version

Name:	Detalj kropp res.jpg
Size:	34,6 KB
ID:	645113Click image for larger version

Name:	Detalj res.jpg
Size:	31,0 KB
ID:	645114Click image for larger version

Name:	Bottnen  res.jpg
Size:	20,7 KB
ID:	645119

Sladden är bytt förmodligen någon gång under de senaste 20 åren. Vid något tillfälle har man också knipsat av skärmhållaren.

Name:	Etikett Bernht res.jpg
Size:	24,4 KB
ID:	645112

En etikett finns i bottnen skriven på skrivmaskin. Förmodligen tillkommen inför ett arvsskifte.

Name:	Detalj lamphållare S -märkt res.jpg
Size:	140,4 KB
ID:	645115

Insatsen i lamphållaren och kontakten på densamma är av porslin. S-märkt som synes, vilket daterar den till 1926 eller senare.

Name:	Symbol res.jpg
Size:	20,6 KB
ID:	645111

250 V, symbol som jag inte känner igen, 2 A (250 Volt, 2 Ampere)

Name:	D.R.P. Deutsches Reichspatent, 2A res.jpg
Size:	20,5 KB
ID:	645118

D.R.P. (Deutsches Reichspatent)

Name:	250 V. mm res.jpg
Size:	124,2 KB
ID:	645126

Cirkel med tecken

Name:	Triangel res.jpg
Size:	21,7 KB
ID:	645124Click image for larger version

Name:	Triangel 1 res.jpg
Size:	45,1 KB
ID:	645116

Tyvärr är bokstäverna i triangeln nästan omöjliga att tyda. Kanske är det V.H.K.? och förmodligen finns det text även i rektangeln.

Jag misstänker att stämpeln med cirkeln eller triangeln är tillverkarens. Men är det tillverkaren av lamphållaren - där alla stämplarna finns, eller gäller det för hela lampfoten. Patent borde syfta på lamphållaren och hade det varit lampfoten borde den varit mönsterskyddad.

Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde berätta vad de okända stämplarna syftar på?

-----
    S-märket har varit en ikon för produktsäkerhet sedan 1926 då godkännandeplikt på elektriska och elektroniska produkter infördes i Sverige för att skydda konsumenter från farliga produkter. Godkännandeplikten innebar att elektriska och elektroniska produkter som skulle säljas i Sverige var tvungna att provas och certifieras av Intertek. Det var obligatoriskt att S-märka produkterna fram till 1990.

Ett stort tack till Pelikantapeten, som var rädd för att gå in i någon tråd som har med de nya instruktionerna för hur man laddar upp bilder att göra. Han lyckades identifiera triangelstämpeln som är den tyska motsvarigheten till SEMCO:s S-märkning. Det är VDE (Verein Deutscher Elektrotechniker) som ansvarar för säkerhetskontrollen. Märkningen benämns VDE-Prüfsiegel och har använts sedan 1920.

Name:	vde.jpg
Size:	4,0 KB
ID:	530861

Last edited by Kaptenen; 2012-02-28, 01:21.

Comment

Jag vet att det är långsökt, men jag kan inte låta bli att se likheter mellan Axel Sørensens vas här:

och
      P. Ipsens egen variant som har tätare refflor, och fler "bredspår" än Söholms. Om Du har boken "P. Ipsens Enke" av Kathrine Jørgensen (2007), så titta på sidan 245 och bedöm med egna ögon.

Comment

Och ett långskott till efter frinetiskt googlande på både tyska och österikiska sidor utan resultat, så hamnar jag alltid tillbaka till Just Andersen där jag började. Med det sagt så förstår jag att det med största säkerhet inte är Just Andersen, men visst finns det lite likheter?

http://www.nostalgien.dk/window.php?...les/products/2 (141).jpg&tytylStrony=Just Andersen:
        Pes är mitt google.

Comment

Du är inte ute och cyklar, wasistdas.
          Tänkte också på honom, även om tyskarna höll hårt på sina rättigheter.
          Licenstillverkning kan komma i fråga isåfall.

Comment

Tack för synpunkterna och sökandet!

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Jag vet att det är långsökt, men jag kan inte låta bli att se likheter mellan Axel Sørensens vas här:

och
            P. Ipsens egen variant som har tätare refflor, och fler "bredspår" än Söholms. Om Du har boken "P. Ipsens Enke" av Kathrine Jørgensen (2007), så titta på sidan 245 och bedöm med egna ögon.
            Korpus med kannelyrer verkar ha varit ett omtyckt tema. Bland mina egna favoriter finns Daum-vasen och Vallåkra-vasen/ lampfoten.

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
            Och ett långskott till efter frinetiskt googlande på både tyska och österikiska sidor utan resultat, så hamnar jag alltid tillbaka till Just Andersen där jag började. Med det sagt så förstår jag att det med största säkerhet inte är Just Andersen, men visst finns det lite likheter?

http://www.nostalgien.dk/window.php?...les/products/2 (141).jpg&tytylStrony=Just Andersen:
            Samma sak händer mig när jag söker på tyska sidor. Jag hittar inte en lampa i stil med denna tillverkad i Tyskland. Det verkar helt enkelt som patinerad brons; vaser skålar, ljusstakar mm inte har varit populära i Tyskland åtminstone utifrån de uteblivna sökresultaten. S-märkningen och D.R.P. begränsar tillverkningsperioden till 1926- och något år efter 1949 när patenttiden gick ut. Godkända patent efter 1949 märks D.B.P. Deutsches Bundespatent.

En dansk lampa borde ha D-märkning Click image for larger version

Name:	demko.gif
Size:	275 bytes
ID:	530880 från DEMKO som började användas 1928.

Man kommer ständigt till Just Andersen, men hans lampor verkar vara monterade med lamphållare i bakelit. Dessutom verkar åtminstone huvuddelen av hans bronsföremål ha en "livligare" flammig patinering. Jag har en 14 cm hög vas i modell B 1395 som jämförelseobjekt.

Name:	Just Andersen Denmark, Bronsvas, B 1395 Okänd lampa brons res.jpg
Size:	28,5 KB
ID:	530881Click image for larger version

Name:	Just Andersen Denmark, Bronsvas, B 1395 res.jpg
Size:	77,2 KB
ID:	530882

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Du är inte ute och cyklar, wasistdas.
            Tänkte också på honom, även om tyskarna höll hårt på sina rättigheter.
            Licenstillverkning kan komma i fråga isåfall.
            Svensk tillverkning med importerad tysk montering dvs lamp- och skärmhållare?
            Last edited by Kaptenen; 2012-05-04, 00:37.

Comment

Finns det möjlighet för dig att se efter om det finns något under etiketten i botten? Kanske bara känna lätt med fingertoppen för att se om det kanske döljer sig en stämpel där.
              www.pelikantapeten.se
              Ser ramar och inramning som en livsstil!

Comment

Tyvärr ingenting under den!

Comment

Som jag skrev tidigare tycker jag att denna lampa är supersnygg!
                  En riktig "keeper"! Jag har också googlat och googlat, men inte kommit fram till något av substans. Det enda jag tycker mig se är att dessa "klotformade" lampfötter verkar ha varit mest populära i Skandinavien. Jag fann denna som i formspråket kan påminna en del om din lampfot Kaptenen, även om det finns stora skillnader också. Den är från Guldsmeds Aktiebolaget och i tenn, så din borde ju har varit stämplad om den kom därifrån. Samma lampfot ska finnas stämplad Just Andersen och han var ju anställd där ett tag. Jag vet inte om GAB alltid konskevent stämplat sina bronsföremål "GAB Brons"?

Vilken lampskärm tänker du använda till lampfoten, nu när princesstårtan ligger i källaren? Själv skulle jag ha valt en vid, vit slät skärm, typ "Coolie" eller "Conic"

LAMPSKÄRMAR I LIGHT CREAM BOXPLEATED M.FL. OFTA I LAGER MEN INTE I ALLA FÄRGER VILKA ÄR BESTÄLLNINGSVAROR. SKÄRMARNA SYS UPP I ENGLAND PÅ BESTÄLLNING GENOM MIG OCH ÄR VÄRDA ATT VÄNTA PÅ. MJUKFODRADE I SIDEN OCH SÅ VACKRA. … Läs mer →

Comment

Tack så mycket, simco!

Det är helt klart en keeper. Jag har svårt att se mig mätt på den och skicket är perfekt förutom den avknipsade skärmhållaren. Den vita sladden för nog bytas för den sticker ut för mycket till en med tvinnad textil.

GAB-lampan du har funnit påminner starkt om denna i discometall.

Om GAB alltid stämplade GAB Brons eller ORI + Vasamärket är svårt att säga. Inom keramiken är vi väl medvetna om att stämplar eller signaturer saknas.

Vilken bra sida du hittade på skärmar. Ja, någon av de två modellerna får det bli och de vita är snyggast och är alltid lättast att placera.

Comment

Det kommer att bli jättesnyggt! Särskilt med den tvinnade tygsladden. Det är detaljerna som gör det. Nu ska jag själv hålla utkik efter någon liknande lamfot , man får kika efter fula lampskärmar och se vad som döljer sig under.
                      Hoppas att en likadan som din dyker upp, med tydlig stämpel.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        250 V, symbol som jag inte känner igen, 2 A (250 Volt, 2 Ampere)
                        Förstår verkligen att den är en keeper - fantastisk läcker! Vet inte mer än ni om själva lampan, men däremot kan jag identifiera tillverkaren av sockeln.

Symbolen är logotypen för Gebruder Hannemann & Cie GmbH, beläget i tyska Duren. De var ett av flera tyska företag som var godkända av SEMKO för elektriska installationsmaterial på åtminstone 1930-talet.

Comment

Tack så mycket! Jag förmodar att det är denna logotyp du menar. Jag har skumläst lite om företaget Gebr. Hannemann & Cie. G.m.b.H. som tvångsariserades.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

Tack så mycket! Jag förmodar att det är denna logotyp du menar. Jag har skumläst lite om företaget Gebr. Hannemann & Cie. G.m.b.H. som tvångsariserades.
                            Nej det var faktiskt den här symbolen ja menade:
                            Bifogade filer

Comment

Tack för klargörandet.

Jag läste att firman hade ett gjuteri (Eisen- und Metall-Gießerei), så kanske, har man även tillverkat själva foten, fast jag tvivlar på det.

Comment

Working...
                              X