Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orange taklampa glas - Fåglavik, Flygsfors, Alsterfors, Bergdala eller vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orange taklampa glas - Fåglavik, Flygsfors, Alsterfors, Bergdala eller vad?

Har köpt en taklampa i oranget glas som jag inte hittar någon info om.
    Jag tänkte att det kanske kunde vara Fåglavik, Flygsfors, Alsterfors eller Bergdala med tanke på färgen, (eller kanske Holmegaard?) men hittar ingen liknande vid sökning.

Insidan är vit, måtten har jag inte kollat men tippar att diametern är runt 34-35 cm.
    Tyvärr bara en taskig bild - p.g.a. dålig belysning

Är det någon som känner igen den och vet var den är tillverkad?

Click image for larger version

Name:	taklampa_orange_glas_1.jpg
Views:	1
Size:	102,5 KB
ID:	643631

Har inte sett den formen med hålet upptill på Fåglavik.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack, Hirvi!
      Då vet vi vad det inte är

Comment

Har tre förslag: Holmegaard, Åseda, Alsterfors, men inget jag sett tidigare. Hur ser lamphållaren ut?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ska ta bilder men har så taskig belysning så det får vänta tills imorgon =)

Comment

Jag är ingen hejare på lampor, men när jag såg färgen så tänkte jag direkt på en orange bordslampa i glas som jag har någonstans. Den är formgiven av Bengt Orup. Kanske designade han även taklampor i glas?

Comment

Det fanns ett flertal glasbruk som tillverkade saker i oranget glas så det är inte helt enkelt att avgöra =)
              När jag tänker efter så har jag nog aldrig sett vare sig en lampa eller oranget glas av Orup! Hur ser den ut?
              Last edited by Wanja; 2012-01-12, 20:24.

Comment

Ryktet i släkten säger att min lampa är av Orup i alla fall. Jag har den tyvärr inte hemma, men jag skall ta och leta fram den hos min mamma och fota den. Hoppas i helgen. Är faktiskt lite nyfiken på mer info om den
                Min pappas farmor och farfar bodde på samma gata som Orup så jag vet inte om pappa fick lampan eller om han köpte den. Nånstans i bakhuvudet klingar "Orups bror". Hade han en bror som var formgivare kanske?
                Jag fick i alla fall knappt peta på den när jag var liten för den var sååå värdefull, sades det :P

Comment

Working...
                X