Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plafond Intarsia och annan lampa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Plafond Intarsia och annan lampa

Click image for larger version

Name:	DSC02090.jpg
Views:	1
Size:	102,3 KB
ID:	642241Click image for larger version

Name:	DSC02089.jpg
Size:	103,9 KB
ID:	642242Click image for larger version

Name:	DSC02046.jpg
Size:	40,7 KB
ID:	642243Hej
    Denna plafond tillskrivs för det mesta Birger Ekman Mjölby men det fanns tydligen en A Linder vid samma tidpunkt som gjorde samma plafonder. Dock finns inga att hitta på nätet att A Linder skulle gjort några mer än den som finns på Bukowski Market som är från min pappas dösdbo och det är BM som skrivit A Linder. Har mejlat dem men inte fått svar.

Har även en annan lampa som jag inte vet något om. Oval med något slags metall och gul pappbeklädnad
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Den andra armaturen verkar vara i järn (kolla med en magnet) och tiden är klart före kriget (lamphållaren), sannolikt 30-talet med slutet av 20-talet som gardering, men något klockrent stilexempel som man kan dra tydliga slutsatser av är det inte anser jag.

När det gäller plafonden - vet jag inte. Men jag skulle inte tillmäta Bu Market något värde som sanningsvittne. Det viktigaste för Bukowskis tycks vara att anställa små söta adelsfröknar som ska sprida sin söta adliga glans över anrättningen. Om de kan något om t ex intarsia från Mjölby eller annat tycks inte vara viktigt.

Comment

Nej, BM har sjabblat med flera av våra objekt så jag kommer aldrig att sälja eller rekommendera någon detta. Skulle säkert fått bättre priser någon annan stans. Att vi lämnat på auktion beror på att vi är 3 att dela. Annars hade jag behållt grejorna själv.
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Working...
      X