Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur skydda teak- och jakarandamöbler bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur skydda teak- och jakarandamöbler bäst?

Jag har precis köpt ett felfritt jakaranda bord som jag inte vill bleks eller fläckas på annat vis. Jag vågar nästan inte ställa något på det för då är jag rädd att det bleks mer där. En möbelrestaurerare sa att han kan behandla äldre trämöbler så att de kan stå emot nästan vad som helst. Nu undrar jag hur ni här på PES skyddar era möbler på bästa sätt. Brukar inte vara såhär nojjig, men det är ett fint bord och jag har ett annat i jakaranda som blivit blekt på ett icke önskvärt vis.

Ja du, ett bord är ju till för att användas och vågar du inte ens ställa något på det av rädsla för att det ska blekas etc, vet jag inte vad för råd jag ska ge dig. Är du så rädd om det så får du väl lägga en duk över det och bara ta av den vid de tillfällen du vill att bordet ska vara synligt. Själv oljar jag in mina möbler med Bivaxolja då och då och för vanlig veckostädning använder jag Fulgentin. Verkade ju som om din kontakt verkade ha ett bra alternativ för dig, hör dig för om mer info om det.

Comment

Hallå Katti,
      Bästa sättet är nog att skydda möblerna och textilerna från direkt solljus, t ex med en vit rullgardin.
      I övrigt håller jag med om att bivax är bra och att möblera om på bordet då och då minskar problemen. Lycka till, använd bordet och köp ett nytt om tio år. So long...

Comment

Kan man använda bivax på vilka träslag som helst och oavsett hur de är oljade/lackade/såpade? Jag ska använda bordet annars hade jag ju inte köpt det, så det behövs inte påpekas, men som sagt vill jag ändå skydda så gott det går. Tack för tipset till er båda!

Comment

Working...
        X