Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Härlig lampa, 60-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Härlig lampa, 60-tal?

Finns det någon som känner igen denna underbara lampa? Kan det vara 60- eller möjligtvis 70-tal? Diametern där den är bredast är väl cirka 25cm och höjden kanske lite drygt 25cm. Jag blev helt betagen av den och den fick ju så klart följa med hem.
    Fast jag hade ju lovat mig själv, inte en lampa till!!
    Bifogade filer

Puffar upp tråden! Ingen som känner igen den? Helt i glas och märket S när användes det? Det kanske kan vara en ledtråd om hur gammal den är?

Comment

Jag trodde jag skulle hitta den i mina bilder på lampglas Fåglavik men hittade inte denna med toppen på, vi blåste annars massor av liknande på 1960-70 talet, nu har jag väl inte alla bilder på våra kupor, kanske Flygsfors eller annat bruk blåst dom, men typisk för tiden är den, S står väl för den elektriska biten.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Gul rand

Hej,
        Jag har en liknande med gul rand som jag inte heller vet något om. Ska se om jag kan fixa bild.

Comment

Bättre sent än aldrig... En bild på min lampa.
          Bifogade filer

Comment

S-märket som är en svensk säkerhetsmärkning för elprodukter började användas 1926 och hängde med fram 1995 då Sverige gick med i EU. Därefter tycks S-märket ha fasats ut till förmån för CE-märkningen som då började införas.

Comment

Lindshammar

Hej!
              Här finns två liknande från Lindshammar http://www.tradera.com/2-harliga-lam...1180_172583010

Comment

Fridagun, de liknar verkligen min lampa som har samma höjd, men jag ser inte om ränderna är påmålade som de är på den jag har. Tack för att du la upp länken!

Comment

Working...
                X