Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Atelje Lyktan i Åhus

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Atelje Lyktan i Åhus

Att bordslampan heter Mars och är signerad av Per Sundstedt för Atelje Lyktan i Åhus och att taklampan heter Bumlingen och är signerrad av Anders Pehrson för samma företag, det vet jag, att stålampan vilken inhandlades idag för 100 kronor, kommer från samma företag är också känt, men vad heter den och vem har signerat? Det har jag inte lyckats ta reda på. Förhoppningsvis finns det något "ljushuvud" på PES som kan hjälpa mig.
    Bifogade filer
    p-son

Den ser ut som en Anna Lampa av Anna Ehrner.
    Last edited by Maria; 2011-06-12, 19:40.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Jupp, det borde ju vara en Mars-fot med en Anna-skärm.

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        Den ser ut som en Anna Lampa av Anna Ehrner.
        Tack för det, Maria! Efter att jag hade skrivit inlägget fann jag samma svar som du, men blev en aning förvånad när hon inte fanns med bland formgivarna på Atelje Lyktans hemsida. Dessutom har jag inte hittat någon bild på någon Anna-lampa med vit "stång"
        varken på bords- eller golvlampa. Bok, nickel- eller kopparstång har jag däremot sett.
        Är lite fundersam över att skärmen ligger löst på stången vilken dessutom har tre oanvända hål där skärmen ligger lös.

Ursprungligen postat av Wanja Visa inlägg
        Jupp, det borde ju vara en Mars-fot med en Anna-skärm.
        Kanske det, Wanja! Eftersom skärmen på bords-Mars hade tre fästpunkter liksom min golvstång, testade jag, men avstånden mellan skruvarna och hålen stämde inte överens. Frågan är om skärmen till golv-Mars är annorlunda än bordsdito. Golvstången på min lampa har tillverkningsnumret 63 95 medan bords-Mars har 5927. Jag har kontaktat Atelje Lyktan och får förhopppningssvar svar.
        Jag har för mig att jag sett golv-Bumlingar med likadan fot som min.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2011-06-12, 22:24.
        p-son

Comment

Bild på Anna lampor.
          Bifogade filer
          I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            Bild på Anna lampor.
            Tack för bilderna, Maria! Det ska bli spännande att höra svaret från Atelje Lyktan.
            Förefaller inte diametern på "din" golvlampa vara mindre än på min, eller är det färgerna som förvillar?
            p-son

Comment

Man hade väl flera olika kombinationer mellan skärmar och fötter. Jag kan tyvärr inte kolla måtten på Mars-lampan vi har inne just nu då den står på lagret men här ser du bild på den: http://www.wanjasvardagsrum.se/13_ly..._golvlampa.jpg

Comment

Ursprungligen postat av Wanja Visa inlägg
                Man hade väl flera olika kombinationer mellan skärmar och fötter. Jag kan tyvärr inte kolla måtten på Mars-lampan vi har inne just nu då den står på lagret men här ser du bild på den: http://www.wanjasvardagsrum.se/13_ly..._golvlampa.jpg
                Sannolikt är det så - "flera olika kombinationer", Wanja!
                p-son

Comment

Kan konstatera tack vare Maria att lampa och fot hör ihop. Min bristande tekniska förmåga spelade mig än en gång ett spratt.
                  p-son

Comment

Även Mars-lampan verkar ha kommit med olika fötter. Såg den här på myrorna idag.
                    Bifogade filer

Comment

Tuben i rött och grönt

Lade ett skambud på 200 kronor på en auktion på dessa fungerande lampor, designade av Anders Pehrson på Ateljé Lyktan i Åhus, och blev minst sagt förvånad när det gick hem. Undrar emellertid om foten på den röda är ett hemmabygge eftersom tuberna på nätet har fötter som den gröna?
                      Bifogade filer
                      p-son

Comment

Båda fötterna är original,har sett den röda lampans variant några ggr förut.

Comment

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                          Båda fötterna är original,har sett den röda lampans variant några ggr förut.
                          Tackar för upplysningen, Fnusfröken!
                          p-son

Comment

Jag blev med en lampfot, men också med ett projekt förra söndagen då jag hittade denna lampfot med glas från Studio Åhus. Lampan bör vara från 1986, eftersom glasfoten är signerad då.

Lampans höjd upp till den vita plasten är 35 cm. Där börjar skärmens undersida, en rund frostad plastskiva med en diameter på 37,5 cm, men sedan har jag ingen aning om hur skärmen ska se ut. Jag har letat på nätet, men hittar inget.

Lampans modellnummer är 4493 enligt etiketten.

Jag misstänker att Hanne Dreutler är inblandad i formgivningen, men mer upplysningar inte minst om skärmen tas gärna emot!
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Jag blev med en lampfot, men också med ett projekt förra söndagen då jag hittade denna lampfot med glas från Studio Åhus. Lampan bör vara från 1986, eftersom glasfoten är signerad då.

Lampans höjd upp till den vita plasten är 35 cm. Där börjar skärmens undersida, en rund frostad plastskiva med en diameter på 37,5 cm, men sedan har jag ingen aning om hur skärmen ska se ut. Jag har letat på nätet, men hittar inget.

Lampans modellnummer är 4493 enligt etiketten.

Jag misstänker att Hanne Dreutler är inblandad i formgivningen, men mer upplysningar inte minst om skärmen tas gärna emot!
                              Precis som du misstänker är det nog Dreutler som varit framme. Hittar inte precis den lampa du har, men bild på en med samma konstruktion och skärm kommer här.

/InB
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X