På den här taklampan jag köpt på en second hand tycker jag det vid närmare påseende är ett mycket stort glapp mellan glasskärmen och metallgrejen den ser ut att ska hänga i, vilket jag försökt visa i bild. I mått är ytterdiametern på glasskärmens "krage" 85 mm, medan metallgrejen är hela 95 mm inuti.
Ska det verkligen vara SÅ stort glapp emellan där, eller fattas det någon del? Eller hör kanske grejerna inte alls ihop egentligen?
Lampkupan ser ut att vara maskingjord från utlandet, sakerna hör nog inte ihop,
det övriga ser ju Svenskt ut, passformen skall vara bättre 1960-70 tal.
Hirvi
SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Lampkupan ser ut att vara maskingjord från utlandet, sakerna hör nog inte ihop,
det övriga ser ju Svenskt ut, passformen skall vara bättre 1960-70 tal.
Hirvi
Tack för svaret.
Och jag inser att även jag borde ha skrivit 'kupa' istället för 'skärm'.
För den händelse någon skulle ha möjlighet visa bilder av "stommen"(?) och kupan i sina rätta sammanhang, vore det kul att få se.
Jag tror däremot att sakerna passar ihop. Tjeckoslovakerna gjorde skärmar och annat lampglas åt svenska firmor. Glappet ska vara rätt stort, man ska inte behöva skruva ut alla skruvar för att få kupan på plats.
Ursprungligen postat av Emil BrannstromVisa inlägg
Jag tror däremot att sakerna passar ihop. Tjeckoslovakerna gjorde skärmar och annat lampglas åt svenska firmor. Glappet ska vara rätt stort, man ska inte behöva skruva ut alla skruvar för att få kupan på plats.
MvH
Emil
Tack för svaret.
Kanske är glappet också ämnat som ventilation?
Jag köpte lampan för kanske bortåt tio år sedan... men den kom fram nu igen vid städning i ett skåp och jag skulle gärna vilja sätta upp den i hallen som ursprungligen tänkt. När jag köpte lampan var den inte ihopskruvad ty det där med skruvarna var inte i ordning. Minns inte säkert om ett par av skruvarna redan då helt fattades eller om gängorna inte längre greppade skruvarna...
Comment