Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kallas stilen på Lampan och märkt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad kallas stilen på Lampan och märkt?

Hej

Skulle vilja ha lite info om en jättesnygg lampa (enligt mig) som jag hittade idag.
    Jag gillar det gröna glaset, tyvärr kan jag inte tända den då jag måste byta ut kontakten.

1.Vad heter stilen på lampan?
    2.Vad är trolig tidsålder? 60tal? Stickkontakten kan vara informativ för tidsbestämmelse.
    3. Vad är materialet?
    4. Funderar på om det är stämplar på undersidan av höljet. Först trodde jag att det kanske var en repa, men sen hittade jag en likadan på andra sidan så att säga. Väldigt svårt att se kanske. Men jag försöker.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Fotogenlampsstil är den bästa beskrivningen. En lätt tillbakablick i stilen utan likheter med fotogenlampor i övrigt.
    Tiden då sånt här hamnar på tapeten är 70-talet, kanske med början precis innan decennieskiftet 69, men det här har egentligen inget med 60-talet eller 70-talet att göra annat än att det var en tillbakablickande stil som nådde en viss popularitet då. Det finns även samtida taklampor i den här stilen. En del av detta finns säkert kvar ute i stugorna men det mesta har nog krokats ned och passerat biståndshandeln och containerstadiet nu. Enstaka exemplar som ser trevliga ut och är i lättanvända storlekar, som din, snurrar säkert i loppissvängen fortfarande.

Materialet kan vara och är säkert mässing och ursprunget - tja - svenskt eller import eller lite av varje, vem kan egentligen veta? Elmonteringens status är i allmännhet inte av intresse.

Comment

Jättetack, kanon info.
      Nu blir det bara att byta ut kontakten så att den kan användas =)
      Pes är mitt google.

Comment

Working...
      X