Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyckta på vägg, men vilken vägg???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Lyckta på vägg, men vilken vägg???

Hallå i vintermörkret,
    Två små lampetter lyser upp tillvaron, blott 35 cm höga och ursprunglingen gjorda för stearinljus. Mässing. Nu undrar jag var lycktorna hörde hemma i början av 1900-talet, gissar jag. Har en känsla av de kan ha med tåg och järnvägar att göra, knappast fartyg eller bilar. Vet du eller har du någon susning? So long...
    Bifogade filer

Tror de har suttit på en vagn som hästen drog.

Comment

Visst är det en vagnslykta. Fungerade så att den lilla huven under där nu glödlampan sitter skruvades av. Inuti röret skall den finnas en fjäder. Ett ljus trycktes ned tillsammans med fjädern och huven sattes på plats. Varefter ljuset brann upp eller ned så sköt fjädern upp ljuset. Veken och toppen på ljuset stack alltså upp i det hål som finns i huven. Den som förstår denna förklaring är att gratulera men så får det bli.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
        Visst är det en vagnslykta. Fungerade så att den lilla huven under där nu glödlampan sitter skruvades av. Inuti röret skall den finnas en fjäder. Ett ljus trycktes ned tillsammans med fjädern och huven sattes på plats. Varefter ljuset brann upp eller ned så sköt fjädern upp ljuset. Veken och toppen på ljuset stack alltså upp i det hål som finns i huven. Den som förstår denna förklaring är att gratulera men så får det bli.
        Det finns nutida varianter på temat, så visst Ulferic, JAG förstod.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hallå och tack för svar. Men jag är inte helt nöjd för jag undrar vilken vagn lycktan tillverkades för. Det kan naturligtvis vara en produkt för allmänt bruk, men jag är tveksam. Tror att den användes inomhus.

Serietillveket för ?????? So long...

Comment

Working...
          X