Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hittade en golvlampa, 50-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hittade en golvlampa, 50-tal?

Jag bor på ett studentboende och skulle bara slänga lite skräp idag när jag såg den här i ett hörn inne i grovsoprummet...trodde inte mina ögon att nån skulle slänga den!

Tycker den är döfin, med detaljerna som rosenknoppen mellan de tre armarna och de ribbade "fötterna". Den är märkt HA typ 1.

Är det någon som känner igen och vet vad den är för något?'
    Hursomhelst så tycker jag den är ett fynd eftersom den var gratis

oj, och bilderna blev visst helt enorma, sorry!

Comment

Grattis till ditt fynd!

Comment

Javist är det ett fynd och ännu finare blir den med orginalskärmar . Ska ju vara veckade tygskärnar till den finns nya i samma stil i handeln . Mvh

Comment

"Ska vara"?
          Vet du mer om lampan eller är det bara att den här sortens lampa såldes med veckade tygskärmar på den tiden?

Materialet nu är ett gult sidentyg, passar bra till stilen.

Comment

Just det! Det "ska vara" tygsärmar gärna med lite mer vidd i nederkanten. Visst är det ett fynd du har gjort - 800 - 1200 i handeln, med "ska vara"-skärmar.
            Tiden är 50-talets slut. Svensk tillverkning, fast just den här armaturfabriken är för närvarande okänd. Gissar på Småland - Anderstorp, Gnosjö med omnejd.

Comment

trevlig lampa men jag skulle tro att den är från 30- 40 talet med som det ser ut lejontassar och maskaroner nere vid foten på lampstolpen och den gjutna facklan/blomknoppen vid delningen av armarna och om det är som du säger sidentyg i skärmarna så kan det vara original och om den är svensk är det troligt att den är tillverkad vid böhlmarks lampfabrik
              Last edited by harley; 2009-11-29, 10:39.
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Tack så mycket för hjälpen! Lampor är någonting jag verkligen inte vet någonting om

30-40-tal? Oj, om den är så gammal så är den verkligen väl bevarad, det enda är att den har ett par fläckar metallen på stången, typ.
                Tror jag måste besöka soprummet oftare

Comment

Jag googlade lite och hittade en bild på en lampa från Böhlmarks som såg väldigt bekant ut. Den hade bara två armar, men linjerna var samma och knoppen emellan dem, samt detaljen på foten Tack så mycket för hjälpen!

Comment

Working...
                  X