Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk tenn,vem är J L H (eller M)1920-30-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Svensk tenn,vem är J L H (eller M)1920-30-tal

Ännu en svår fråga.....
    Kolla bilderna och ge mig alla uppslag som ni kommer på.
    Själv har jag sökt i böcker och på nätet,men inte kommit på
    vem denne man eller kvinna är. Alla kontakter och vred(strömbrytare)är kvar från tiden,tyvärr även sladden som ska in i väggen med 230 volt......orginal,men inte skadad.
    Bifogade filer

Supertjusig lampa! Jag har två tennljustakar av JLH som jag har försökt hitta information om utan resultat.

Comment

Den som söker finner JLH står tydligen för J.L.Hultman (stockholm).

Comment

Bra! Hultman var det förlösande "ordet".
        Tydligen handlar det om en återförsäljare för Svenskt tenn. Läs de sista kommentarerna i den här cachade sidan:

Det är inte utan att jag tänker på Nils Fougstedt, alternativt Edvin Ollers, som formgivare av bordslampan. Annars, som keramikfrälst, var Ewald Dahlskog först på tapeten för mig, men han sysslade bara med glas i början och sedan Bo Fajans.
        Nya tygsladdar finns fortfarande att köpa idag, och det är lätt som en plätt för den händige/a att dra om lampsladden.
        Last edited by Gideon; 2009-08-29, 14:58.

Comment

Fantastisk och helt underbart vad PES och dess "medlemmar" och gäster sitter inne med så mycket kunskap,en skattkista..........!
          Poppe och Gideon , jag har sökt flera år efter utan resultat.Ni är kanon ! !
          Är lampan dragen åt Deco ellet Jugendstil . Gideon,när du säger Edvin Ollers, så är det mycket som går igen.När det gäller Nils Fougstedt så arbetede han väl i lite mer "sober" stil.......

Bästa hälsningar.

Comment

Ytterligar en fråga:Ska man låta lampfoten ha kvar sin "patina" eller ska man ge sig på den med något kemiskt. Oftast är det väl bara som på koppar och kopparlegeringar som brons oxidering ger sig på ?

Bästa hälsningar.

Comment

Jag tycker att lampans "patina" ska vara kvar och enligt min bok så skulle jag nog kalla den stilmässigt för deco (rätta mig om jag har fel). Hur som helst så är den fantastiskt fin.
              Har du en lampskärm som passar?
              Last edited by Poppe; 2009-08-29, 20:47.

Comment

Tack för det Poppe ! själv skulle även jag (novis) vilja ha den åt Deco-stilen...........Tyvärr ingen skärm,den var "naken" när jag köpte den.
                Men jag skulle vara ytterst tacksam för hur den skulle kunna se ut ,ge mig gärna förslag till en lämplig dito.Kanske ett
                tyg designat av Josef Frank skulle passa ? ?

Låt fantasin flöda,min har snart tagit slut.......

Bästa hälsningar.

Comment

Visst finns det förslag där ute.......kom igen med bilder och förslag på tyger.Givetvis hur formen skulle kunna se ut , har ingen möjlighet att prova morsans hattar........Hon är född 1914 och kommer inte ihåg allt.........

Bästa hälsningar.

Comment

Snarlik lampa, nyligen inkopt....
                    Bifogade filer

Comment

Tråden har fått nytt liv och jag har missat den tidigare, men tycker trots allt att det måste ytterligare belysas att trots att det står "Svenskt Tenn", är det inte Firma Svenskt Tenn på Strandvägen i Stockholm. Hade lampan varit från den välkända firman hade den varit försedd med den så kallade "ängelstämpeln".
                      Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

J. L. Hultman, som stämplade JLH i olika skepnader, var ett företag i Stockholm, som importerade silver- och tennföremål. Jag är osäker på om de har haft en egen eller i Sverige utförd tillverkning av tenn. JLH är inte den enda tillverkaren av tenn märkt Svenskt tenn, så gott som alla använder sig av epitetet under 1900-talets första hälft.

Att Hultman skulle agerat återförsäljare till Estrid Ericsons firma är otänkbart.

Men även om Wivi vitamins lampa inte är från den väkända firman är den en fin representant för svensk Art Deco eller är det funkis? Presenterades inte Dahlskogs vas, som är snarlik, på Stockholmsutställningen 1930?
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kaptenen; 2009-12-09, 10:42.

Comment

Hej kaptenen, jo, det var jag klar over, ville bara visa min lampa fran tiden.....som jag gillar skarpt......och haller ocksa med dig att det ar osannorlikt att det fanns aterforsaljare till AB Svenskt Tenn har i Sverige.....
                        Last edited by Andres; 2009-12-09, 21:19.

Comment

Kan du lista ut vad det står på din lampa Andres övanför svenskt och halvt dolt av sladdmontaget?

Comment

Jag har forsokt men blir inte klokare, tyvarr......

Comment

Ursprungligen postat av wivi vitamin Visa inlägg
                              Ännu en svår fråga.....
                              Kolla bilderna och ge mig alla uppslag som ni kommer på.
                              Själv har jag sökt i böcker och på nätet,men inte kommit på
                              vem denne man eller kvinna är. Alla kontakter och vred(strömbrytare)är kvar från tiden,tyvärr även sladden som ska in i väggen med 230 volt......orginal,men inte skadad.
                              Jag puttar liv i denna tråden igen för att jag hittat en lampfot likt den wiwi vitamin visar i första inlägget. Den jag har hittat är en riktig bamse ca 40cm i diameter, och med samma ställning ovanför lampfästet.
                              Jag undrar också hur lampskärmarna såg ut till dessa lampfötter?
                              Vilket material och är de möjligt att få tag på? Har inte köpt lampfoten än, ville få lite tips om skärmen först, så jag inte står där skärmlös
                              Så alla stilsäkra får gärna lämna tips och länkar till bilder, om ni har.
                              Mvh Simco

Comment

Working...
                              X