Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu ett sopfynd - men vilket sopfynd! Hjälp..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ännu ett sopfynd - men vilket sopfynd! Hjälp..

Det här med "sop"-fynd är trevligt. Jag skrällde till lite förra året när jag tog hand om Greta Grossmans lampa grasshopper vid en vindsröjning. De flesta fnissade lite åt mig när jag tog hand om en i deras ögon söndrig lampa..

Helt fungerande, dock med lite ytrost samt ingen mässingsknopp. Har ni något bra tips på någon bra och försiktig lampmakare/renoverare som kan tänkas bättra på min lampa lite? Lite lackering samt en ny mässingsknopp hade varit perfekt!

Den andra bilden visar hur mässingsknoppen egentligen ska se ut - typisk för lampor vid den tiden.

Tacksam för hjälp
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Im not batman Visa inlägg
    Det här med "sop"-fynd är trevligt. Jag skrällde till lite förra året när jag tog hand om Greta Grossmans lampa grasshopper vid en vindsröjning. De flesta fnissade lite åt mig när jag tog hand om en i deras ögon söndrig lampa..

Ja jösses vilka sneda blickar man kan få när man får korn på nåt i en vindsröjning eller river runt i en container.

Tyvärr har jag inga lamprenoverar tips..

Comment

Såg att du bor i Malmö, så kan tipsa om två ställen...

Finns en lampaffär i en källarlokal på Baltzargatan (samma gata som Lauritz ligger på). De säljer mycket begagnade lampor och verkar kunna renovera dessa också.

Ett andra tips, som är lite mer osäker, är en affär på Köpenhamnsvägen (nästan enda nere vid Erikslust), som reparerar lampor. Vet att de brukar utföra reperationer på t ex PH-lampor, men är osäker på hur pass komplicerade reperationer de tar på sig?

Får väl ta med bild och fråga?!
      -------------------------------------
      http://upsalaekeby.blogspot.com/

Comment

Tack för tipsen! Får hålla tummarna helt enkelt..

Comment

Satt och tittade i 1000 light-boken igår och på den grossmanlampan satt det ingen mässingsknopp, är du helt övertygad om att din ska ha det?
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
            Satt och tittade i 1000 light-boken igår och på den grossmanlampan satt det ingen mässingsknopp, är du helt övertygad om att din ska ha det?
            Jodå det är jag ganska säker på. Dels ser man att det passar in just en sådan mässingsknopp på min där det inte finns någon, dels står det ofta i auktionskatalogerna att denna fattas. Min önskan är att finna just en sådan.. Undrar om det finns 50talsreservdelar någonstans?

Comment

Hittade en annons i ett nummer av FORM från 1951, med prisuppgifter om lampan. En bra prisstegring minsann..
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X