Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vägglampa söker ursprung

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vägglampa söker ursprung

Hej och Gott Nytt År allihopa!
    Någon som kan identifiera den här fräcka vägglampan åt mig. Mässing, delvis målad, med en glasplatta med ett fågelpar. Jag hittar inga tecken förutom en s-märkning på elektriciteten.
    Bifogade filer
    www.starkeld.com

"Kyssen" fornnordisk bild, har gjorts en del kopior ka man säga, återfanns på en ädelmetallplatta. Typ!Tillverkare av lampan känner jag inte till. Informationen kommer från en bekant här som har ett smycke med bilden.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för det Äjth. Fornnordisk känns den kanske som, men dom pussas ju inte?
      www.starkeld.com

Comment

Kanske hade min källa fel! men du kan googla kanske, inte omöjligt att ngt dyker upp som kan relatera till denna.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Gör ett försök till och hoppas att någon sitter inne med svaret.
          www.starkeld.com

Comment

och ett sista försök...
            www.starkeld.com

Comment

har inte letat i litterauren,men förlagan är en guldgubbe - precis som "kyssen". Har tillverkats i norden under romersk järnålder - folkvandringstid.

Fått nya bud - troligen inspirerad av en guldgubbe men liknar ingen verklig utan är en ny fantasiskapelse.
              Last edited by FBQ; 2009-07-11, 20:09.

Comment

Månne detta guldbleck från Krokek?

Comment

Skulle just säga att det nog är den Äjth menar, men ser nu att det med all säkerhet är den man kopierat - fast man missuppfattat det mesta och satt hökhuvuden på gubben och gumman, vänt kvinnan åt andra hållet - men behållt sjalen åt "fel" håll

Comment

Working...
                  X