Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bumling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bumling

Lite kul information om klassikern "Bumling" formgiven av Anders Pehrson för Ateljé Lyktan(hittade detta i Metro Bostad):

Den formgavs 1968 men baserades på en annan av Ateljé Lyktans klassiker - Ofir. Denna formgavs redan i början på 1950-talet av grundaren Hans Bergström.

Kolla likheten:

"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Snyggggg

Comment

Hade inte sett Ofir innan jag läste artikeln. Nu vill jag ha en (eller flera)!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Ja var hittar man dom*L*

Comment

Har för mej att ljuslyktan fortfarande säljs, och kostar runt 450:-. http://www.atelje-lyktan.se/fullpost...AvdID=6&Page=1
          I’m a real mean bitch!

Comment

...

(Texten i detta inlägg har raderats på begäran då det innehöll grava sakfel som upptäckts av jansson i efterhand.)
            Last edited by Bruce; 2009-03-13, 09:11.

Comment

Hej jansson och välkommen!
              Vilken intressant information! Var har du den ifrån?
              Konfucius

Comment

Hej! Jo, jag skriver just nu en bok om ateljé Lyktans historia och gör det med utgångspunkten från formgivaren, arkitekten och grundaren Hans Bergström. Därav mitt snusförnuftiga inlägg Men, så förhöll det sig i alla fall, med Bumlingen, i stora drag. (Tror dessutom att jag har fotat en eller båda bilderna du publicerade) När väl jag lärt mig forumet här, kan jag kanske bifoga en bild på takkoppen som är bumlingens bakgrund. som sagt, ny här på sidan serru...

Comment

Verkligen jättekul att ta del av din initerade kunskap. Ser fram emot boken.
                  Bilderna är inte kopierade, men väl länkade.
                  Konfucius

Comment

Är det denna takkopp du menar?
                    Bifogade filer
                    Konfucius

Comment

Nja, det där ser ut som H55-koppen vilken är en stramare och rakare variant av den föregående (om det är på en Hasselykta vill säga, han blev ju hej vilt plagierad) men jag är inte helt säker. Tusan vet hur man bifogar med en bild här... man är en teknisk idiot dessvärre.

Comment

kolla in på www.atelje-lyktan.se Där finns ofirer i varje fall, om du var intresserad, dessa VET jag att jag har plåtat

Comment

Ursprungligen postat av jansson Visa inlägg
                          Nja, det där ser ut som H55-koppen vilken är en stramare och rakare variant av den föregående (om det är på en Hasselykta vill säga, han blev ju hej vilt plagierad) men jag är inte helt säker. Tusan vet hur man bifogar med en bild här... man är en teknisk idiot dessvärre.
                          OK. Och H55-koppen är vad för något? Den jag fotat är den kopp som brukar sitta på Bumlingarna.

Om du vill lägga in en bild så måste du klicka på "svara"-knappen (se bild), alltså inte i rutan för "snabbsvar". När du gjort det fortsätter du en bit längre ned på samma sida tills du ser en grå knapp med namnet “Ladda upp bild”. Klicka på den och följ instruktionerna som kommer. Bilden får inte vara större än 140 kb.
                          Bifogade filer
                          Konfucius

Comment

Aha!

Alltid lär man sig något. Jo, sitter den på en Bumling är det H55-koppen, d.v.s. den som lanserades i samband med Helsinborgsutställningen 1955, benämnd som H55. Alltså, även den koppen är designad av Hans Bergström.
                            Bifogade filer

Comment

Nu blev jag lite förvirrad.
                              Vad kallar du koppen på bilderna 2 och 3 som är mer rundad i formen?
                              Konfucius

Comment

Working...
                              X