Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spännande ASEA mässingbordslampor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spännande ASEA mässingbordslampor

Föll för några år sedan för en ASEA mässingslampa. Hittade i sommar en mindre variant med liknande utseende. Tyvärr inte i samma skick dock.

Jag har försökt hitta info om bordslampor från ASEA utan lycka. Min förhoppning är nu att någon av er vet mer om dessa bordslampor. Kanske rentutav en bild hur originalskärmen ser ut? Vilken stil skulle ni vilja säga att dessa lampor har? När jag googlar efter ASEA lampor finner jag endast industrimodeller.

Den stora är cirka 34 cm hög, lampfäste i bakelit. Stämplad ASEA E1140 741128

Den lilla är cirka 17 cm hög lampfäste i bakelit, osäker på om alla delar är original. Stämplad ASEA E1142

ledtrådar?
    Bifogade filer
    Last edited by jaken; 2008-09-21, 21:54.

Här har jag lagt ut en annan bordslampa från ASEA:
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Jag vet, har sett din tråd. Väldigt snygg är den. Har du någon gissning kring mina?

Comment

Inte en susning. Ser mysko ut.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Har du kollat denna sida?

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
            Inte en susning. Ser mysko ut.
            Mysko på vilket sätt?

Ursprungligen postat av Berth Visa inlägg
            Ja, jag har letat runt på sidan utan att finna något. Ska sätta mig och maila personen bakom sidan och se vad han/hon säger.

Comment

Ursprungligen postat av jaken Visa inlägg
              Mysko på vilket sätt?
              Stilmässigt + att det är ett par i två storlekar. Lite udda.
              Konfucius

Comment

Ja, jag har gått helt bet på dessa.

Min förhoppning är att någon av er ska nappa och använda era källor.

Comment

Ursprungligen postat av jaken Visa inlägg
                  Ja, jag har letat runt på sidan utan att finna något. Ska sätta mig och maila personen bakom sidan och se vad han/hon säger.
                  Kommentar till nedanstående text. De är ej pressade utan gjutna, detta är rejäla pjäser som väger en hel del. Utformningen på knapparna och bakelit rimmar inte riktigt med 60-tal för mig.

Här är svaret på mitt mail.

> Hej!
                  > Är tyvärr inte medlem på siten utan svarar i mail (men citera mig om du
                  > vill)
                  >
                  > Hembelysning som denna bordslampa är tyvärr inte riktigt mitt område
                  > - snarare sådant jag ratat om jag såg det på sophögen. (Jag är med
                  > flit lite "kärringen mot strömmen"). Men jag försöker skärpa mig! :-)
                  >
                  > Det luktar 60-tal. Hölje i pressad mässingsplåt (gjuten mässing?), fot i
                  > borstad mässing med bottenvikt i "malm" (skrotmetall). ASEA gjorde mycket
                  > inom hembelysning vid tiden. Jag har tyvärr ingen litteratur om det.
                  >
                  > Läckert att hitta två olika storlekar i samma serie! Jag fick nyss tag
                  > på alla tre storlekar av ASEAs "cylinderbelysning" från 1930-talet, som
                  > återfanns i kraftverk såväl som över badrumsspegeln.
                  >
                  > Jag kommer att ha en artikel om belysningshistoria i nästa nummer av
                  > tidskriften Byggnadskultur (tema LJUS). Jag fokuserar på industri/utomhus
                  > men flera andra namnkunniga författare kommer att gå in även på hemmets
                  > belysning genom århundradena.
                  >
                  > Mvh John
                  > Elmuseum.se
                  Last edited by jaken; 2008-09-22, 23:32.

Comment

Jag måste säga att jag är lite besviken att ingen lyckts knäcka nöten.
                    Vad tror ni om teorierna i denna tråden?

Peter Behrens.... han har ju trotts allt designat lampor för AEG....
                    antagligen inte han men spännande spår ändå

Comment

tre år senare

*Årets bump*

Så kära PESare, tre år har gått sedan jag postade denna fråga och detta forum har fått rejält med nya medlemmar.
                      Fortfarande så har jag inte listat ut någon mer info om dessa lampor. Min sambo tycker de är fula och därför är de förpassade till vårat källarförråd.

Finns det någon på forumet som sitter på någon info om dem?
                      Har någon sett liknande/samma lampor?

Comment

Det NAPPAR Jaken

Ett litet napp i alla fall. Min kvällsbelysning när jag sitter i TV-soffan och bläddrar i allehanda facklitteratur. 1 och 1/2 öga i böckerna och 1/2 på TV-n. Undrar om det är originalskärmen som finns kvar, den är i någon sorts plastliknande material med väv på ovansidan. Ger ett milt och behagligt sken, så den får hänga med.......annars vet jag ingenting mer än att jag sett en och annan av dessa mässingslampor från ASEA några gånger på olika loppisar. PS som Du kanske förstår är lampans arm vridbar.
                        Bifogade filer

Comment

Fin lampa, tyvärr så hör inte lampskärmen ihop med lampan, den är mycket senare 1980-1990-tal.
                          I’m a real mean bitch!

Comment

Nja...

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                            Fin lampa, tyvärr så hör inte lampskärmen ihop med lampan, den är mycket senare 1980-1990-tal.
                            Är inte fullt så säker på det som Du.
                            Bifogade filer

Comment

Av dom senare bilderna (och bättre) så är skärmen tidigare, förmodligen från 60-talet, går man på dom första bilderna ser skärmen likadan ut som på min lampa från 80-talet
                              I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                              X