Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stol från 40-talet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Stol från 40-talet?

Hej!
    Här är en stol som jag blev förtjust i när vi gjorde en rensning efter min svärfar. Är det 40-tal? Någon som sett någon liknande stol? Ska klä om den men vet inte vad för sorts tyg/färg som passar. Ideér?
    Bifogade filer

Fräck stol du hittat, i mina ögon helt klart en stol som fångar ögat. Har något skulpturalt över sig. Tre tankar kring din stol, en del geometriska former som får mig att tänka på Bauhausrörelsen. Deco mest för färgerna på trät och formen på armstödet. Sista tanken kan det vara en ombyggd gungstol??? Sista tanken mest pga de långa listerna mot golvet och att vinkeln från ryggstödet slutar lite "innanför". Ta och peta fram lite tyg innanför träverket och se efter om du gillar den mer ursprungliga färgen. Tror nog att du kan bli lite förvånad över färgstyrka och nyans.

Comment

Snygg fåtölj!
      Till de strikta formerna skulle jag kunna tänka mig ett stormönstrat och färgstarkt tyg typ Josef Franks blomstergirlanger.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Är det 40-tal?
        Skulle nog själv tippa på att den är lite tidigare, säg omkring 1930 så är vi nog mer rätt.
        Bauhaus dyker även upp i mitt huvud. (om det inte är en ombyggd stol)

Comment

Ursprungligen postat av hypo Visa inlägg
          Skulle nog själv tippa på att den är lite tidigare, säg omkring 1930 så är vi nog mer rätt.
          Bauhaus dyker även upp i mitt huvud. (om det inte är en ombyggd stol)
          Sambon fick oxå en känsla av att den kunde vara ombyggd.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Häftig tycker jag. Tror nog att karmstolen sett ut så här från början. Bakre benens vinkel följer ryggens. Hade bågen tillkommit senare så måste även benens vinkel ha ändrats. Nu går form och funktion hand i hand. Utan båge och bakre benen i denna vinkel så skulle nog inte stolen hålla så länge.

Comment

Tack för svaren
              Har bestämt mig äntligen för att stolen ska bli kvar i hushållet och bara få en ny mörkgrön klädsel i samma stil. Josef Frank - ja det skulle inte heller vara fel men det kanske får bli senare. Om någon har en likadan stol så är jag intresserad av att få köpa den för det skulle vara fräckt att ha två lika.

Comment

Working...
              X