Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lampa 20/30-tal? [ID:Arvid Böhlmarks Lampfabrik]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lampa 20/30-tal? [ID:Arvid Böhlmarks Lampfabrik]

Har hittat en lampa som tilltalar mig men som jag har några frågetecken kring. Jag tror att lampan är från 20/30-talet, men vet ej!? Undertill är lampan märkt med en mycket speciell stämpel i form av en aladdinlampa. Man måste använda förstoringsglas för att tydligt se denna stämpel, därför lyckades jag inte fånga den på bild. Är det någon som känner till någon fabrik som använt denna stämpel?
    Bifogade filer

Hej susiflätan. Arvid Böhlmarks Lampfabrik har en aladdinlampa som symbol. Finns en bordslampa i boken om Böhlmarks skriven av Erik Andren som har en skärm som påminner om din(ränderna) Om lampan är från samma tid har det bytts sladd och förmodligen även tryckknappen. Inte så konstigt då gamla sladdar bör bytas ut. Som du skriver är det 30-tal. I och med att Böhlmarks logga finns så är den nog från tiden.

Comment

Tusen tack Ulferic för informativt svar! Jag borde kanske sätta i en tygsladd istället?

Comment

Har ett par sänglampor i samma design, och samma stämpel. Intressant att numer veta var de kommer ifrån..
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
          Jag borde kanske sätta i en tygsladd istället?
          Själv har jag någon gång köpt typ vanlig plastsladd men med "antikgul" färg.

Comment

Working...
          X