Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två tavlor av vikingakungar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Två tavlor av vikingakungar?

Hej jag har köpt två tavlor som jag tror föreställer vikingakungar. Kan inte så mycket om konst och är nyfiken på om de är målade eller tryckta och om men eventuellt skulle kunna veta vem som gjort dem? Jag skulle tro att de kommer från 1800-talet fas jag har ingen aning. Hoppas att morgon vet.

Click image for larger version

Name:	IMG_0811.jpg
Views:	1
Size:	89,2 KB
ID:	676523

Name:	IMG_0812.jpg
Size:	110,7 KB
ID:	676524

Name:	IMG_0809.jpg
Size:	91,3 KB
ID:	676525

Bild 1 ser ut som ett foto medan bild 2 är tecknad, troligen efter ett foto.

Det är nog inte vikingakungar utan operasångare i stora roller, nummer 2 är säkerligen Parsifal i Wagners opera med samma namn.

Comment

lohengrin

Og de er givetvis tyske.
      Historisismus - slut 1800tallet det jeg ser af rammen ser ud til at være jugend.

Comment

lohengrin
        Givetvis, jag var nog lite trött i går.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Bild 1 ser ut som ett foto medan bild 2 är tecknad, troligen efter ett foto. Det är nog inte vikingakungar utan operasångare i stora roller, nummer 2 är säkerligen Parsifal i Wagners opera med samma namn.
          tack så mycket för informationen. Jag har googlar lite på Vagners parsifal och det känns som det inte är omöjligt.

Comment

Som Hose påpekade jag blandade bort operorna igår, det är Lohengrin på bilden. Om du lyckas hitta någon uppsättning 1884 eller strax innan kanske du kan identifiera skådespelaren.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Som Hose påpekade jag blandade bort operorna igår, det är Lohengrin på bilden. Om du lyckas hitta någon uppsättning 1884 eller strax innan kanske du kan identifiera skådespelaren.
              Vad ni vet mycket, ska försöka hitta uppsättningen på nätet. Det skulle vara sjukt kul att få reda på vilka de där figurerna är. Tack för all hjälp.
              Göran

Comment

Ursprungligen postat av Se vad hittat på loppis Visa inlägg
                Vad ni vet mycket, ska försöka hitta uppsättningen på nätet. Det skulle vara sjukt kul att få reda på vilka de där figurerna är. Tack för all hjälp. Göran
                jag har hittat den ens nu. Det är Oscar Arnoldson (1830-1881) ut Lohengrin i Stockholm. Målat från ett fotografi av Gösta Florman. Nu blev det intressant ska försöka ta reda på nästa gubbe.
                Göran

Comment

Tro ni att det kan finnas något värde i dessa betalade 300kr st för dem?

Comment

Ja något värde finns det definitivt, de är ju välgjorda och med fina ramar. De är dock inte så lättsålda och kräver att du hittar rätt köpare för att få mer än du gav för dem. På auktion går sådant här för alltifrån en femtiolapp upp till en dryg femhundring, stort spann således.

Comment

Working...
                    X