Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholmspanorama

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stockholmspanorama

Flerfärgstryck på någon sorts museumboard, ca 5mm tjockt.
    Vad jag kan se inget som helst raster på bilden, vad tror Ni
    om tryck och ålder. Litografier av denna karta finns ju bara
    tre enligt källorna varav en på Stadsmuséet och en på K.B.
    Kartan är av Heinrich Neuhaus och gjord 1875. Orsaken till
    att antalet litografier inte är fler beror på en stor brand i
    Centraltryckeriet samma år varvid alla inventarier ödelades.
    Kartbilden är i ett blad över hela Stockholm utan några skarvar.
    PS på sista bilden ses ett hörn av kartan med boarden underst,
    delen av trä är bara en smal ram.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2015-06-23, 23:30.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Flerfärgstryck på någon sorts museumboard, ca 5mm tjockt.
    Vad jag kan se inget som helst raster på bilden, vad tror Ni
    om tryck och ålder. Litografier av denna karta finns ju bara
    tre enligt källorna varav en på Stadsmuséet och en på K.B.
    Kartan är av Heinrich Neuhaus och gjord 1875. Orsaken till
    att antalet litografier inte är fler beror på en stor brand i
    Centraltryckeriet samma år varvid alla inventarier ödelades.
    Kartbilden är i ett blad över hela Stockholm utan några skarvar.
    PS på sista bilden ses ett hörn av kartan med boarden underst,
    delen av trä är bara en smal ram.

Kul att Gamla Stan fick stå kvar.

Comment

Visst är det kul, dessutom ser Du hur lösningen av Slussen till slut blev något i hästväg.

Comment

Känner hemlängtan...

Hallå,
        Intressant med gamla kartor, speciellt när man nästan känner igen sig. Bodde ca 40 år på Stora Nygatan som i början av 1700-talet var ett nybyggarområde, utanför gamla muren. Fulaste huset är slottet, men där bor nästan ingen.

Om trycktekniken är svårt att sia. Inte kopparstick, kanske någon form av ståltryck. Tror att motivet/originalet är mycket äldre än trycket.

So long...
        PS, Mysigt att se västra kroken av Kornhamnstorg, där en T-banestation ankrat för evigt.

Comment

Hallon Kimmen, jo originalet är ju från 1875. Sedan har det ju tagit ett antal år och
          tusentals skisser för att fulländiga materialet som ligger till grund för kartan. Heinrich
          Neuhaus deltog visst själv i fältarbetet, ett mastodontarbete onekligen. Problemet
          med branden var ju att underlaget för att göra fler litografier förstördes och frågan
          blir då, hur är min kopia framställd.

Vi tar ett par bilder till va.............
          Bifogade filer

Comment

Hittar du inga raster så tycker jag att den ser ut att vara ett litografiskt tryck från tiden. Jättetrevligt fynd!
            Står ju dock på Wikipedia att kartan gavs ut 1893. Var det då litografiska kopior så kanske din är en av dessa (möjligen kolorerad i efterhand)? Tycker att du skall maila någon lämplig expert och fråga innan du jublar för högt

Har själv några litografiska tryck från Centraltryckeriet föreställande motiv ur Fänriks Ståls sägner.
            Last edited by Mr.; 2015-06-24, 21:55.

Comment

Tack Mr. Jo man blev lite varm om kinderna ett tag,
              men precis som Du säger Mr. Jag läste också att den gavs ut även
              1893.
              Däremot förstår jag inte riktigt detta med att den endast funnits tre
              exemplar, två som medarbetare på Centraltryckeriet förvarat hemma
              vid branden och ett som hittades långt senare på 50-talet. Trycket
              från 1893, vad kan det ha för förlaga. Det fanns ju ingen sten eller
              plåt kvar att trycka på. Kan det vara det som kallas fotolitopapper
              som man använt. Hittar inga kopior från 1893 när jag söker på nätet.
              PS Kartan ska alltså vad jag förstår vara tryckt 1875 som litografi men
              utgiven som karta första gången 1893, då har man ju haft några år på
              sig att klura ut hur man bäst ska kunna massproducera härligheten.
              Last edited by prylsnubben; 2015-06-24, 22:16.

Comment

Ja, jag blir och lite förbryllad över tryckningen från 1893 och vad förlagan i så fall var. Tror inte man höll på med fotografisk kopiering på den tiden, men jag kan ha fel. Man kopierade ju då med hjälp av stick och trägravyrer och det tror jag inte detta är. Trycket från 1893 står iofs bara omnämnt på Wikipedia och inte i SKL (där övrigt text verkar vara hämtad ifrån). Kolla upp denna och återkom gärna med resultatet. Gå inte till några snorungar vid en inlämningsdisk bara, för då lär du inte bli så mycket klokare

Comment

Kolla här vad jag hittade Mr.
                  Auktionsexperter med fokus på konkurser, avyttringar, avvecklingar och överskott. Nätauktioner varje dag. ✓ Fynd & förnuft sedan 1958 ✓ Hållbar konsumtion

Comment

Trist, då lutar det ju åt någon form av nytryck ändå
                    ...men utropspriset var ju ändå ganska trevligt

Comment

Marknadspriset på en osåld karta är ju mellan tummen och pekfingret så där.
                      Den osålda kartan ser ju ut att ha ett mycket vitare papper än min, men så
                      verkar den ju inglasad också, min är ju mer som en plansch, kanske använd
                      i någon sorts undervisningssyfte. Men för 50 spänn får man väl vara nöjd .
                      Ps. Stockholmskällans karta däremot är ju ordentligt gulnad precis spm min.
                      Litografen Heinrich Neuhaus kom till Stockholm i början på 1870-talet, och fick i uppdrag av Centraltryckeriet att göra ett Stockholmspanor
                      Last edited by prylsnubben; 2015-06-24, 23:19.

Comment

Working...
                      X