ett vykort med dessa herrar..på baksidan står det 1914 med blyerts, inget mer. Är de jägare eller soldater i första världskriget? Ser att de har bajonett..det tar väl bort jägare..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
jägare eller soldater?
Collapse
X
-
Ja här är det krig och örlog på gång. Svenske morske män med sin supermoderna Mausergevär m/1896, här med påsatta bajonetter. Fast det är varken indelta eller värnpliktiga soldater, snarare kan det handla om skarpskytterörelsen - något annat finns knappast att gardera med. Hemvärnet kommer om ca 40-50 år från de här gossarnas horisont, och Landstormen hade rejäla uniformer. Jag klappar på skarpskytterörelsen. Testa om det luktar punsch om bilden
-
Ha,ha..jo jag ska sniffa lite på kortet..tackar för infot..det är så jäkla kul och forska och fundera över gamla foton och bilder, och ännu bättre att få lite klarhet..tackar igenUrsprungligen postat av HgF Visa inläggJa här är det krig och örlog på gång. Svenske morske män med sin supermoderna Mausergevär m/1896, här med påsatta bajonetter. Fast det är varken indelta eller värnpliktiga soldater, snarare kan det handla om skarpskytterörelsen - något annat finns knappast att gardera med. Hemvärnet kommer om ca 40-50 år från de här gossarnas horisont, och Landstormen hade rejäla uniformer. Jag klappar på skarpskytterörelsen. Testa om det luktar punsch om bilden
Comment
-
Jag håller med Landsstormen
Comment
-
Jo det stämmer
Japp, nog är det landsstormen allt..samma bistra män, med armbindlar..Ursprungligen postat av nobe Visa inläggJag håller med Landsstormen
http://engelholmiana.ifokus.se/artic...a-sockerbruket
Comment
-
Landstormen saknade uniformer i begynnelsen men utrustades så småningom med arméns uniform m/1910.Ursprungligen postat av Harriboy Visa inläggJapp, nog är det landsstormen allt..samma bistra män, med armbindlar..
Herrarna på bilden saknar uniform men bär kännetecknen:armbindel m/1911 på vänster arm och
landstormsmärke m/1905 fastsatt framtill på mössan och som gjorde dem till att vara
”legitima kombattanter som folkrättsligt har rätt att deltaga i strid”.
Armbindel m/1911 och landstormsmärke m/1905
bild:Armémuseum- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
Comment