Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jägare eller soldater?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• jägare eller soldater?

ett vykort med dessa herrar..på baksidan står det 1914 med blyerts, inget mer. Är de jägare eller soldater i första världskriget? Ser att de har bajonett..det tar väl bort jägare..
    Bifogade filer
    Last edited by Harriboy; 2014-03-27, 19:38.

Ja här är det krig och örlog på gång. Svenske morske män med sin supermoderna Mausergevär m/1896, här med påsatta bajonetter. Fast det är varken indelta eller värnpliktiga soldater, snarare kan det handla om skarpskytterörelsen - något annat finns knappast att gardera med. Hemvärnet kommer om ca 40-50 år från de här gossarnas horisont, och Landstormen hade rejäla uniformer. Jag klappar på skarpskytterörelsen. Testa om det luktar punsch om bilden

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Ja här är det krig och örlog på gång. Svenske morske män med sin supermoderna Mausergevär m/1896, här med påsatta bajonetter. Fast det är varken indelta eller värnpliktiga soldater, snarare kan det handla om skarpskytterörelsen - något annat finns knappast att gardera med. Hemvärnet kommer om ca 40-50 år från de här gossarnas horisont, och Landstormen hade rejäla uniformer. Jag klappar på skarpskytterörelsen. Testa om det luktar punsch om bilden
      Ha,ha..jo jag ska sniffa lite på kortet..tackar för infot..det är så jäkla kul och forska och fundera över gamla foton och bilder, och ännu bättre att få lite klarhet..tackar igen

Comment

Jag lägger in en liten tyngre gardering på Landstormen, som förvisso kunde vara lite primitivt uniformerad i vissa landsorter. Allt mer eller mindre civilt utom armbindeln som visade att det handlade om kronans gossar.

Comment

Jag håller med Landsstormen

Comment

Jo det stämmer

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
            Japp, nog är det landsstormen allt..samma bistra män, med armbindlar..

Comment

Hallå,
              Instämmer.... so long...
              Bifogade filer

Comment

fler uniformerer..

lite humor och lite allvar..
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Harriboy Visa inlägg
                  Japp, nog är det landsstormen allt..samma bistra män, med armbindlar..
                  Landstormen saknade uniformer i begynnelsen men utrustades så småningom med arméns uniform m/1910.

Herrarna på bilden saknar uniform men bär kännetecknen:armbindel m/1911 på vänster arm och
                  landstormsmärke m/1905 fastsatt framtill på mössan och som gjorde dem till att vara
                  ”legitima kombattanter som folkrättsligt har rätt att deltaga i strid”.

Armbindel m/1911 och landstormsmärke m/1905
                  bild:Armémuseum
                  Bifogade filer
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                  X