Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fartyg i format vykort
Collapse
X
-
Missade den här tråden, hallå förresten. 2:an har jag inte sett tidigare, är det (saxat ur min dokumentation):
”RMS Lusitania” (1)
Sjösatt 1906. Byggd i Skottland. Första fartyget i Grand Trio med fyra skorstenar. Världens största fartyg. Liverpool-NY. Systerfartyg Mauretania. Sänkt ubåt 1915.
31 550 ton. 2000 passagerare.
Blue riband east 1907 23,6 knop och west 1907-09 26,01 knop
So long...
-
Några fler..
God kväll kim..vykort 2 avslöjar inte vilket fartyg det är..skickar ett foto på baksidan..Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggMissade den här tråden, hallå förresten. 2:an har jag inte sett tidigare, är det (saxat ur min dokumentation):
”RMS Lusitania” (1)
Sjösatt 1906. Byggd i Skottland. Första fartyget i Grand Trio med fyra skorstenar. Världens största fartyg. Liverpool-NY. Systerfartyg Mauretania. Sänkt ubåt 1915.
31 550 ton. 2000 passagerare.
Blue riband east 1907 23,6 knop och west 1907-09 26,01 knop
So long...Last edited by Harriboy; 2014-03-17, 18:40.
Comment
-
För nytillkomna och även gamla kan ju denna länk från Kaptenen vara av värde: http://precisensan.com/antikforum/sh...artygssouvenir
Comment
-
Då har vi löst fallet
Ok, kul, då har vi ett namn till detta skepp..Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Harry,
Tack, för undvikande av missförstånd lägger jag in 2:an och tror ganska säkert att bilden visar Lusitania, men kan vara Mauretania (lika som bär). So long...
Comment
-
Det blev väldigt dålig skärpa på bilderna.
Kompletterar med text.
Det övre kortet som blev avsänt från Karlskrona den 15/4 1905 har som motiv (Kungshall) Skeppsgossebriggen Gladan.
Det nedre: Ångaren STOCKHOLM lämnar New York Oscar Isacsons lito. Göteborg
På baksidan: Svenska Amerika Linien Göteborg - Direkt - NewYork
Comment
-
Anlag för sjösjuka...?
Hallå,
Det är intressant att studera det här med skillnader i kultur och uttryck vilket vykort frän Frankrike sent 1800-tal ganska tydligt visar.
Känslan för dramatik, det farliga och läskiga. Har ett hundratal s,k, paquebots i min samling. Alla andra länder/rederier visar sina stiliga fartyg i stilla vatten eller i hamn. Här de fyra första i mitt bildarkiv.
So long...håll i brallan..Last edited by Kim von Platen; 2015-10-12, 00:13.
Comment
-
Konstverk, eller....
Hallå igen,
Alla gillar inte fransk dramatik, nej, bättre med engelsk tradition. Den är ångaren anlände idag, från Union-Caslte Line. Byggd
1894. RMS Norman II. Så ska det se ut.
Det roliga är att kortet är signerat, man kan uttyda vem konstnären är: Richard Neville-Cumming (1843-1929). Ganska känd marinmålare. En puzzelbit föll på plats
Kortet är publicerat av Tuck´s i England, i serien Oliette, Celebrated Liners. Men det är en helt annan historia.
Små vykort kan ha konstnärligt värde, tycker jag...
So long...
Comment
Comment