Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg i format vykort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fartyg i format vykort

Fina vykort, från min samling..
    Bifogade filer
    Last edited by Harriboy; 2014-03-17, 12:28.

Missade den här tråden, hallå förresten. 2:an har jag inte sett tidigare, är det (saxat ur min dokumentation):
    ”RMS Lusitania” (1)
    Sjösatt 1906. Byggd i Skottland. Första fartyget i Grand Trio med fyra skorstenar. Världens största fartyg. Liverpool-NY. Systerfartyg Mauretania. Sänkt ubåt 1915.
    31 550 ton. 2000 passagerare.
    Blue riband east 1907 23,6 knop och west 1907-09 26,01 knop

So long...

Comment

Några fler..

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Missade den här tråden, hallå förresten. 2:an har jag inte sett tidigare, är det (saxat ur min dokumentation):
      ”RMS Lusitania” (1)
      Sjösatt 1906. Byggd i Skottland. Första fartyget i Grand Trio med fyra skorstenar. Världens största fartyg. Liverpool-NY. Systerfartyg Mauretania. Sänkt ubåt 1915.
      31 550 ton. 2000 passagerare.
      Blue riband east 1907 23,6 knop och west 1907-09 26,01 knop

So long...
      God kväll kim..vykort 2 avslöjar inte vilket fartyg det är..skickar ett foto på baksidan..
      Bifogade filer
      Last edited by Harriboy; 2014-03-17, 18:40.

Comment

Hallå Harry,
        Tack, för undvikande av missförstånd lägger jag in 2:an och tror ganska säkert att bilden visar Lusitania, men kan vara Mauretania (lika som bär). So long...
        Bifogade filer

Comment

För nytillkomna och även gamla kan ju denna länk från Kaptenen vara av värde: http://precisensan.com/antikforum/sh...artygssouvenir

Comment

Då har vi löst fallet

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Harry,
            Tack, för undvikande av missförstånd lägger jag in 2:an och tror ganska säkert att bilden visar Lusitania, men kan vara Mauretania (lika som bär). So long...
            Ok, kul, då har vi ett namn till detta skepp..

Comment

Jag tror mig ha sett vykort med fartygsmotiv på några andra trådar, men kan inte hitta dessa.

Kanske dessa fartyg tidigare har blivit visade där, men i så fall kommer en repris här.

Click image for larger version

Name:	IMG_0001.jpg
Views:	1
Size:	48,4 KB
ID:	558964 Click image for larger version

Name:	IMG_0002.jpg
Views:	1
Size:	53,6 KB
ID:	558963

Comment

Det blev väldigt dålig skärpa på bilderna.
                Kompletterar med text.

Det övre kortet som blev avsänt från Karlskrona den 15/4 1905 har som motiv (Kungshall) Skeppsgossebriggen Gladan.

Det nedre: Ångaren STOCKHOLM lämnar New York Oscar Isacsons lito. Göteborg
                På baksidan: Svenska Amerika Linien Göteborg - Direkt - NewYork

Comment

Anlag för sjösjuka...?

Hallå,
                  Det är intressant att studera det här med skillnader i kultur och uttryck vilket vykort frän Frankrike sent 1800-tal ganska tydligt visar.
                  Känslan för dramatik, det farliga och läskiga. Har ett hundratal s,k, paquebots i min samling. Alla andra länder/rederier visar sina stiliga fartyg i stilla vatten eller i hamn. Här de fyra första i mitt bildarkiv.
                  So long...håll i brallan..
                  Bifogade filer
                  Last edited by Kim von Platen; 2015-10-12, 00:13.

Comment

Konstverk, eller....

Hallå igen,
                    Alla gillar inte fransk dramatik, nej, bättre med engelsk tradition. Den är ångaren anlände idag, från Union-Caslte Line. Byggd
                    1894. RMS Norman II. Så ska det se ut.
                    Det roliga är att kortet är signerat, man kan uttyda vem konstnären är: Richard Neville-Cumming (1843-1929). Ganska känd marinmålare. En puzzelbit föll på plats
                    Kortet är publicerat av Tuck´s i England, i serien Oliette, Celebrated Liners. Men det är en helt annan historia.
                    Små vykort kan ha konstnärligt värde, tycker jag...
                    So long...
                    Bifogade filer

Comment

Hej,
                      Här kommer en tavla, Utgifven af Svenska pansarbåtsföreningen.
                      Den fick stanna kvar på Loppisen i Malmö

----förlåt såg inte förrän efter att det var vykort i tråden----
                      Bifogade filer
                      Last edited by Cenedese; 2015-10-17, 17:59.

Comment

Working...
                      X