Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två gamla kopparstick ur Suecia antiqua et hodierna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två gamla kopparstick ur Suecia antiqua et hodierna.

Inloppade de här två kopparsticken på Erikshjälpen igår för att jag tyckte de såg gamla och trevliga ut.Gav 160:- styck, lite dyrt tyckte jag men pengarna kommer ju till nytta förhoppningsvis.
    Har Googlat och lärt mig att det är Hans Georg Möller som graverat dem och att de ingick i verket Suecia antiqua et hodierna av Erik Dahlberg.
    Vad kan åldern vara på dessa tro
    Det skiljer lite i storleken men de gamla bokbindningsmärkena sitter på samma avstånd så de borde inte komma från olika utgåvor eller
    Click image for larger version

Name:	002pes.jpg
Views:	1
Size:	91,8 KB
ID:	659735

Name:	003pes.JPG
Size:	38,4 KB
ID:	659736Click image for larger version

Name:	005pes.JPG
Size:	38,4 KB
ID:	659737

Name:	004pes.jpg
Size:	98,5 KB
ID:	659738

Suecian gavs ut i flera upplagor, även originalet gavs ut långsamt i omgångar under 1700-talets första hälft, den första kompletta nyutgåvan kom på 1850-talet.
    Vanligen kan man skilja originalen från senare upplagor genom att dessa har tydligare plåtkanter - jfr Wikipeda - dina ex tycker jag ser ut som härrörande från originalupplagan

Comment

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
      Suecian gavs ut i flera upplagor, även originalet gavs ut långsamt i omgångar under 1700-talets första hälft, den första kompletta nyutgåvan kom på 1850-talet.
      Vanligen kan man skilja originalen från senare upplagor genom att dessa har tydligare plåtkanter - jfr Wikipeda - dina ex tycker jag ser ut som härrörande från originalupplagan
      Ojojoj,1700-tal alltså.Då får man vara nöjd och

Comment

Working...
      X