Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Excusez- moi Mademoiselle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Excusez- moi Mademoiselle

Jag är lika dålig på franska som han Pekka. Han skulle ha fransk afton med
    frukt och vin sa han. Senare framkom det att han menade brännvin och saltgurka.

Nä, avvikelse och gult kort.
    Vad tror Ni om denna sprätt som tilltalar den unga fröken i bahytt. Handkolorerad
    litografi, motiv från början av 1800-talet. Franskt antar jag, är Napoleon inblandad
    månne, har den unge sprätten någon sorts paraduniform eller vad kan det vara.
    Bifogade filer

Halllå Snubben,
    Rolig bild. Kan inte finna uniformen i Frankrike under 1800-talet. Situationen känner jag igen. Ett kärt tema. Invisibles tete -a-tete.

So long...
    Bifogade filer

Comment

Det är en Tschapka (polska). På svenska kallad lansiärmössa. I sverige bara använd vid en period. Den kallas här för lansiärmössa m/1852. Använd av livgardet till häst från 1852 till 1878.

Comment

Tack Tompa, vad kan det motsvara i Frankrike under tidigt 1800-tal månne.
        Kan det vara en uniform som burits av några i franska nationalgardet ?
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2013-02-18, 16:58.

Comment

Hallå Mr T,
          Skickligt. Har inte kunnat släppa tanken på de där störtkrukorna. So long...

Comment

Vad jag vet.. så har den inte använts i frankrike. Men damens klänning ser väldigt senempire ut. Så tror att det skulle kunna vara svenskt.

Bilden är lånad från Tradera i dokumentationssyfte
            Click image for larger version

Name:	159836063_99c5340f-054b-4bad-80f6-ddc69b7f7acf.jpg
Views:	1
Size:	124,3 KB
ID:	545898
            Last edited by MrTompa; 2013-02-18, 17:07.

Comment

Spännade, enligt mina uppgifter skulle den vara fransk och tidigt 1800-tal. Men motivet kanske
              kan vara svenskt då, vilket ju skulle vara ännu roligare. Hoppas Lars F tittar in (kikar in ska det va).
              PS Det svenska modet var ju helt influerat av det Franska do efter Bernadotternas inträde på scenen.
              Last edited by prylsnubben; 2013-02-18, 17:30.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Spännade, enligt mina uppgifter skulle den vara fransk och tidigt 1800-tal. Men motivet kanske
                kan vara svenskt då, vilket ju skulle vara ännu roligare. Hoppas Lars F tittar in (kikar in ska det va).
                PS Det svenska modet var ju helt influerat av det Franska do efter Bernadotternas inträde på scenen.
                Kan bara vidimera Mr Tompas inlägg.

Endast ett svenskt regemente bar just en sådan huvudbonad, nämligen [B]K 1, Livgardet till häst.[/B
                ]Lansiärmössan ersatte kask m/1845. 1852 bytte man uniform till modell 1852.
                Uniformsbytet skedde från att regementet gick från att vara dragoner till att bli lansiärer.
                Uniformen med tillhörande mössa bars fram till 1879.

Jag kan bara dessvärre konstatera att din charmör inte är svensk i alla fall
                Snubben.

Här nedan (länken) lite fler mössor att välja bland.(Armémuseums samlingar)

Lansiärmössa och vapenrock m/1852, Livgardet till häst K1.
                Livgardist till häst i full mundering.
                Bifogade filer
                Last edited by Lars F; 2013-02-18, 20:15.
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Tack Lars F. Nehej, då är han kanske französisk ändå. Tyvärr hittar jag ingen med denna uniform,
                  kan det möjligen vara en gendarm i paraduniform.

Comment

Hallå,
                    Lämnar in min avskedsansökan. Trist att leta efter uniformer när du Snubben inte svarar och fattar att bilden symboliskt visar
                    soldaten utan uniform. Gör som tanterna runt Farbror Blå, döljer ansiktet i en bahytt.
                    Uniformen är fransk. Det är mitt sista ord. Tack för kul dialog och kunskapsutbyte under rätt många år. Fin....

Comment

Abdikationen avslås

Hallå, Farbror Blå,
                      inte vara så,
                      lättstött
                      å rätt trött,
                      inte juste att bara gå,

LÅT STÅ !

Diktat av Soldier Blue
                      med till-STÅND av Snubben.

Last edited by prylsnubben; 2013-02-18, 21:03.

Comment

Lyder alltid order....

Hallå Snubben,
                        Ibland blir jag lite besviken, deppad, förbannad... men så vaknar man upp och inser : Yes, this is my country, soldat blå.
                        Tack för avslaget. Det innehåller allt jag tycker om: fin form, bra versmått, fyndigt till tusen, fyllt av humor och vänskap, anspelningar som kanske vi två bara förstår och med musik och text som sitter som.... och ett konkret budskap.

Tänkte först bara skriva ett PM men tyckte att att forum var bättre.. så att alla får veta...

So long
                        Kim

Comment

Tack och heders till Dig Kim,
                          för fin respons på mina rim
                          Tänk om bara iväg DU drog,
                          uti affekt till närmsta krog
                          ord kan trolla, simsalabim...............
                          Last edited by prylsnubben; 2013-02-19, 19:45.

Comment

Working...
                          X