Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När? Vilka? Vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• När? Vilka? Vad?

Denna originalteckning fyndades härom dagen. Nu undrar jag om Ni kan säga någonting om teckningen?
    1. Vem har gjort den?
    2. Vilken händelse åsyftas och när nådde denna sin klimax?
    3. Vilka är Börje, Kjell och Egon?
    4. Ett berömt citat ligger till grund för teckningen, vilket?
    5. Han med cigarren och korkgeväret, vem är det?

Ps Det är en skugga i nedre vänstra hörnet pga jag täckt över signaturen med en papperslapp.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2011-10-14, 23:49.

Har ingen aning men det ser ut som samma tecknare som gjort Lilla Fridolf??

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
      Har ingen aning men det ser ut som samma tecknare som gjort Lilla Fridolf??
      Sorry, Lilla Luchur.

Comment

- Är det krigsutbrottet

Per Albin Hanssons tal på Skansen i Stockholm den 27 augusti 1939 "...Vår beredskap är god..."

- eller tyskarnas ockupation av Danmark och Norge 9 april 1940
        Per Albin Hanssons tal hållet i radio den 12 april 1940 om vårt försvar och om neutralitetspolitiken.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          - Är det krigsutbrottet

Per Albin Hanssons tal på Skansen i Stockholm den 27 augusti 1939 "...Vår beredskap är god..."

- eller tyskarnas ockupation av Danmark och Norge 9 april 1940
          Per Albin Hanssons tal hållet i radio den 12 april 1940 om vårt försvar och om
          neutralitetspolitiken.
          Nej, Du är inte riktigt nära Kaptenen. Det handlar om fredligare saker, tiden är också efter andra världskriget. Vi sover på saken, godnatt, sov gott. PS Citatet är nog berömt för en lite mindre krets.

Comment

1. Tecknarstilen känns igen, och det kan bara vara Rit-Ola, mest känd för serien Biffen och Bananen.
            2. Målbrottet och självmålet?
            3. Ingen aning, men de verkar trevliga.
            4. "Har vi gjort bort oss nu igen?"
            5. Putte Kock.

Comment

Hallå.
              Kul gissingslek, Vistt är Putte Kock och Ritola. Handlar kanske om spelarflykten till främmande länder och då kan Börje heta Salming. So long...

Eller Inför avresan till fotbolls-VM 1950. Då är det Kjell Svensson, Egon Jönsson och Börje ????
              Last edited by Kim von Platen; 2011-10-15, 09:31.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                1. Tecknarstilen känns igen, och det kan bara vara Rit-Ola, mest känd för serien Biffen och Bananen.
                2. Målbrottet och självmålet?
                3. Ingen aning, men de verkar trevliga.
                4. "Har vi gjort bort oss nu igen?"
                5. Putte Kock.
                5.R

Hej Gideon,

trevligt med ett keramikperspektivpå frågan. Putte Kock är en mycket bra början och en förutsättning för att kunna lösa pusslet.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå.
                  Kul gissingslek, Vistt är Putte Kock och Ritola. Handlar kanske om spelarflykten till främmande länder och då kan Börje heta Salming. So long...

Eller Inför avresan till fotbolls-VM 1950. Då är det Kjell Svensson, Egon Jönsson och Börje ????
                  Hallå Kimmen, det börjar brännas på allvar.
                  Svaret på femman Putte Kock är helt RÖTT, rätt menar jag. Sedan har Du rätt på Egon Jönsson, den gamle legendariske MFF-ledaren (spelaren). Fotbolls VM 1950 är såååååå nära.

Comment

Hallå, Då säger jag OS 1948 och Kjell Rosén. So long...
                    Och lägger till Börje Leander, AIK, han som bara fick spela två matcher.
                    Last edited by Kim von Platen; 2011-10-15, 12:23.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå, Då säger jag OS 1948 och Kjell Rosén. So long...
                      Och lägger till Börje Leander, AIK, han som bara fick spela två matcher.
                      Bravo Kimmen, Du leder i stor stil.

2. 1/2 R..............när nåddes kulmen för svensk del (ingen otursdag).
                      3. R
                      5. R

Utvikning från ämnet; När Du skrev Kjell Svensson så kom jag så klart att tänka på vår gamle landslagsmålvakt i ishockey från SSK. Honom har jag sett ett antal gånger på månskensrinken eller vänthallen som Södertäljes gamla uterink kallades i folkmun. I samma mun kallades Kjell bara för "Högtalarn". Han skrek och gormade på lagkamraterna , ävenså i landslaget. Huruvida han gjorde det på jobbet som verkmästare på Scania Vabis, eller bara Vabis som man sa i Södertälje förtäljer inte historien. Han gjorde nog inte så många knop på jobbet kanske? Jag hade två morbröder som jobbade på Vabis i många år, dom visste väl, men nu är dom borta.
                      Ps Vabis (Vagn AktieBolaget I Södertälje). På tal om roliga smeknamn i SSK så var väl några av de bästa Sören "Slangen" Määttä och Einar "Kiosken" Granath.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Bravo Kimmen, Du leder i stor stil.

2. 1/2 R..............när nåddes kulmen för svensk del (ingen otursdag).
                        3. R
                        5. R

Utvikning från ämnet; När Du skrev Kjell Svensson så kom jag så klart att tänka på vår gamle landslagsmålvakt i ishockey från SSK. Honom har jag sett ett antal gånger på månskensrinken eller vänthallen som Södertäljes gamla uterink kallades i folkmun. I samma mun kallades Kjell bara för "Högtalarn". Han skrek och gormade på lagkamraterna , ävenså i landslaget. Huruvida han gjorde det på jobbet som verkmästare på Scania Vabis, eller bara Vabis som man sa i Södertälje förtäljer inte historien. Han gjorde nog inte så många knop på jobbet kanske? Jag hade två morbröder som jobbade på Vabis i många år, dom visste väl, men nu är dom borta.
                        Ps Vabis (Vagn AktieBolaget I Södertälje). På tal om roliga smeknamn i SSK så var väl några av de bästa Sören "Slangen" Määttä och Einar "Kiosken" Granath.

Har inte mycket att komma med dessvärre Snubben.

Men Putte Kock ser ju väldigt bedrövad ut. Det är väl under den tid Putte var UK-chef för fotbollslandslaget på 1950-talet? Kan det vara så att landslaget "fått på nöten", förlorat alltså ett flertal landskamper? Har det med laguttagningar att göra? Unga spelare?

Inga svar tyvärr bara frågor.
                        Jag ger mig.
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Halla Snubbe Pryl,

En halva, ja tack. Nej det handlade om insnöade reglar om amatörer och proffs. Vilken händelse som Ritola syftar på vet jag inte. So long...

Comment

Inte Ritola

Hållå, det är alltså inte Ritola.................Det halva rättet beror på att halva frågan inte är besvarad. Alltså när nås kulmen på OS-turneringen i fotboll 1948. Svaret hänger ihop med citatet som efterfrågas på fråga fyra. Fråga tre är helt rätt besvarad; Börje Leander AIK, Kjell Rosén MFF och Egon Jönsson samma klubb.
                            Dessutom är Rudolf "Putte" Kock helt rätt som lagledare och uttagningsansvarig.
                            Last edited by prylsnubben; 2011-10-15, 16:56.

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              Har inte mycket att komma med dessvärre Snubben.

Men Putte Kock ser ju väldigt bedrövad ut. Det är väl under den tid Putte var UK-chef för fotbollslandslaget på 1950-talet? Kan det vara så att landslaget "fått på nöten", förlorat alltså ett flertal landskamper? Har det med laguttagningar att göra? Unga spelare?

Inga svar tyvärr bara frågor.
                              Jag ger mig.
                              Om alla hade lika lite att komma med som Du så hade man varit glad. Han ser bedrövad ut, eftersom han har gjort "korkade" uttalanden, Du ser ju korkgeväret. Trots det inga motgångar, endast framgångar.

Comment

Working...
                              X