Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stålbarken SKOMVÆR. Men vad betyder flaggföringen ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stålbarken SKOMVÆR. Men vad betyder flaggföringen ?

Hej igen,

Tog fram en glasad och inramad bild av ett segelfartyg, som har ligget nedpackad och väntat på identifiering här hemma.
    Någon släktning har tyckt att detta var en trevlig bild och kostat på en inramning. Yttermått ram är ca 20.5 x 30 cm.

Blev lite överraskad då det visade sig vara en kännd norsk bark.
    Se länk http://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABS...6r%C2%BB_(1890)

Bifogar bild på min tavla samt två ytterligare bilder från tiden det begav sig.

Mina frågor är
    - Från vilken tid är inramningen
    - Vad betyder signalflaggorna i aktern
    - Varför så många nationalitetsflaggor

Med hälsningar
    Odd
    Bifogade filer

Egna gissningar

Hej igen,

Var övertygad om att en förklaring skulle ha redovisats.
    Får försöka mig på en egen gissning.

Stormasterna har daglig/normal flaggföring med Danmark som indikerar vilket vatten dom seglar på. (Är på väg mot dansk hamn.)
    Norsk och Svensk Unionsflagg fördes, möjligens beroende på vilket rederi det var.

Akter så är huvudflaggan vilket land fartyget var registrerat.

Dom 4 signalflaggor kan vara :
    Anroper lots.
    Lots ombord.
    Behöver assistans.

- eller så är det en kod baserat på 4 signalflagg som identifierar fartyg, hemmahamn etc

Nog vet någon det här mycket bättre en mig

Med hälsningar
    Odd

Comment

Jag tror inte riktigt på den tolkningen.

Ärligt talat tror jag att tavlan är gjord långt senare, av en naivistisk konstnär som inte så noga funderat.

Flaggorna i masten skall signalera hemmahamn och inget annat, att ha tre nationalitetsflaggor är inte rimligt.

I Norge användes unionsflaggan bara som örlogsflagg, inte som handelsflagga, vilket visar att konstnären troligen inte haft riktig kunskap i saken. Det är troligt att konstnären haft en bild av SKOMVÆR som förlaga.

Ramen ser i mitt tycke ut att vara nyare. Jag kan inte avgöra när inramningen är gjord. Har sett likande baksidor från 1910-talet och från 1960-talet, men utifrån ramens utseende skulle jag snarast gissa åtminstone några decennier in på 1900-talet. Att man hunnit glömma bort hur unionsflaggan användes visar att det borde handla om ganska många år efter 1905.

Är det en målning eller ett tryck? Det är lite svårt att avgöra på bilden.

Comment

Fyren i bakgrunden verkar vara Skomvær fyr. Tydligen skrevs "Skomværvalsen" om fartyget omkring 1959, kan bilden vara gjord som illustration till någon notutgåva av denna?

Comment

Tack för dina svar FBQ,

Bilden är ett tryck.

Fyret har jag inte tidigare registrerat närmare. Men jämfört med dom bilder jag har hittat för Skomvær Fyr så tycker jag inte att det liknar.
          Jag har inte heller hittat något nuvarande fyr i Danmark som har denna karakter.
          Danska och norska fyr blev ibland förstörda/bombade under 2: Världskriget och efter automatiseringens intåg förfallt många fyr ganska snabbt på grunn av bristande underhåll.

Men konstnärens tolkning av fyrens utseende kan jo vara som tolkningen av flaggsättningen

Ser fram emot flera inlägg.
          Själv kommer jag att vara på stugan och timra, men åter kommande söndag kväld.

Med hälsningar
          Odd
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X