Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marint tryck. Holmia 1712

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Marint tryck. Holmia 1712

Hej!

Jag undrar om detta tryck. Det finns bara text under samt 1753 (skrivet nog på 1900 talet) på baksidan. Jag har så klart plockat isär tavlan men det är alla märkningar jag finner. Vet ni vem som hade gjort trycket? När i så fall?

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

Kopparstickarens namn har du redan på bladet, Jan van den Aveelen. En av de holländska tecknare och kopparstickare som Erik Jönsson Dahlberg inkallade till Sverige för att medverka till Suecia-verket. Aveelen dog i Stockholm 1727.

Comment

Tusen tack för ditt svar! Är det original jag har köpt då från 1700 talet? Ursäkta om mina frågor verkar vara "korkade" men jag kan ju ingenting om tryck, kopparstick osv

Vänliga hälsningar Bonnie

Comment

Hallå Bonnie,
        Grattis till ett fint kopparstick som säkerligen är från tiden. Ser ut att vara svensk flagg.
        Men hur ser ramen ut? So long...

Comment

Ramen var en guldfärgad metallram från 50 eller 60 talet, mycket hemsk! Jag har kastat bort den. Folk har tydligen ramat om kopparsticket. Ska försöka hitta en fin ram från 1800 talet i alla fall så att det ska se bra ut

Comment

Tyvärr Bonnie!

Seriegrafierna kunde beställas från Damernas Värld-shopen. Ur Damernas Värld nr 46, 16 november 1966
            Bifogade filer

Comment

Oj vad jag har skrattat nu Jag har faktiskt betalat en tia för min kopia, nästan 60 tals pris

Tack!!!!!!! Jag ska ändå rama in kopparsticket i en fin ram

Comment

Jag blev också lite full i skratt när jag bläddrade i tidningen som låg på ett soffbord i loppisaffären i eftermiddags och fann ditt tryck.

Comment

HALLÅ KAPTEN,
                  Fantastiskt. Slumpen är ingen tillfällighet, som jag brukar säga. Visst kunde det vara ett blad från en slaktad bok, men ramen säger att du har alldeles rätt. Grattis och so long...

Comment

En sak som talar för att ett kopparstick (samt torrnålsgravyrer och etsningar) är ett original är märken efter kopparplåten runt bilden. Nar man "ristat" in motivet i plåten och färgat in den pressar man plåten mot papperet med hjälp av en maskin. Eftersom det är högt tryck lämnar plåten en "ram" runt bilden.

MvH
                    Emil

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                      En sak som talar för att ett kopparstick (samt torrnålsgravyrer och etsningar) är ett original är märken efter kopparplåten runt bilden. Nar man "ristat" in motivet i plåten och färgat in den pressar man plåten mot papperet med hjälp av en maskin. Eftersom det är högt tryck lämnar plåten en "ram" runt bilden.

MvH
                      Emil
                      För att inga missförstånd ska ske så vill jag förtydliga att det är en reliefkant som avses om det är ett original. Dvs en höjdskillnad mellan motivet och kanten på pappret (så att man inte tror att det är den svarta färgranden som avses).

Comment

Man kanske också skall påpeka att det kan vara ett originaldjuptryck även om plåtkanten saknas. Det var vanligt förr att man beskar kopparsticken så hårt att denna försvann.

Detta påverkar givetvis värdet negativt.

Comment

Working...
                        X