Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värde i gamla skolplanscher? Och hur vårdar man dem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Värde i gamla skolplanscher? Och hur vårdar man dem?

Jag har ett helt gäng med gamla skolplanscher som jag funderar på att sälja vidare om det finns någon ekonomi som täcker besväret. Så jag funderar på ifall någon har en aning vad dessa gamla affischer kan vara värda och var man bäst säljer dem? Konstnärerna är bl.a Z. Burian och I. Gero samt Olle Hagdahl och de flesta har något årtal från -44 till -51.

Förutom dessa som är bilagda så finns det bl.a liknande som visar Kokosplantage, Kakaoplantage, Bananodlig etc med närbilder på frukten och miljöbild på människorna.

Och hur vårdar jag bäst de som jag väljer att behålla. De sitter upplimmade på kartong nu och i längden är väl kanske inte det önskvärt då det gulnar. Finns det något lätt sätt att få dem att släppa från underlaget? Eller försämras värdet om man plockar loss dem.

Jag tror ju inte på hiskeliga summor men någon hundralapp borde det väl ändå vara och för framtiden vore det roligt att kunna behålla dem i så fint skick som möjligt.
    Bifogade filer

Hallå Eikei,
    Roliga och dekorativa planscher, men framför allt en bit kulturhistoria som visar hur fort man ändrar värderingar, språkbruk etc. I ditt axplock blandar man friskt "Negrer" med "Japaner".
    Problemet med de där gamla planscherna brukar vara att dom slår sig, blir sneda och vinda. Jag skulle nog försöka fodra upp någon eller några med ett bastant bakstycke och en tuff plexiskiva.
    So long...

Comment

Ja visst är de fina! Jag har lite svårt här att välja vilka jag ska spara och vilka som ska säljas. Och tack för jättebra tips! De blir lite vinda som du säger med kartongen som de sitter på, det är därför jag är lite sugen på att försöka pilla loss dem men misstänker att resultatet inte blir så bra.

Comment

Nu har jag iallafall lagt ut raringarna på Tradera så får vi se om någon vill ta hand om dem, men det var inte lätt. Känner en viss separationsångest! Men hellre att de kommer upp på väggarna hos någon än att de ligger undangömda på vinden.

Comment

Till skolplanschens estetik hör att den ska vara lite bågnad. Jag tycker inte man ska försöka ändra på det genom inramningar eller andra operationer.

Comment

Svårt det där, det beror nog lite vad man ska ha dem till. Men det största problemet med dem är ju att kartongen "gulnar" ner affischerna, men det finns nog inget att göra åt det :-( Försökt pilla loss en affisch men gav upp.

Comment

Working...
            X