Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Heinrich Hofmann

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp med Heinrich Hofmann

Hej

Jag ropade in dessa vackra litografier? på auktion igår. Jag har kommit fram till följande:
    Det är alltså, som jag har förstått det, litografier av målningar av Heinrich Hofmann. Ett av dem har en copyright nere i högra hörnet från 1893. Copyrighten utläses till (firman) Franz Hanfstaengl.
    Hanfstaengl, 1804-1871 var berömd för sina litografier och kallades till och med för "Greve Lito" på sin tid. Mellan 1835-1852 producerade han ca. 200 litografiska reproduktioner av konstmästerverk från Dresdens tavelgalleri. Han övergick sedermera till att bli fotograf.

Anledningen till att jag utläser hans namn som firma är för att copyrighten är postum och jag tror att firman bar hans namn i olika ägarkonstellationer en bit in på 1900-talet.

Den andra, "Christus im Tempel" eller "Jesus im Tempel", "Christ in the temple", har blyertsanteckningar på baksidan där det står 1912 werf(kan ej riktigt tyda detta ord) Hofmann Christus im Tempel. Den bär också en otydlig stämpel HNB som syns strax till vänster över blyertsen.

Vad är det jag har kommit över? Är mina antagande korrekta so far?

God natt-...
    Bifogade filer

Fotogravyr

Så, ingen har nu svarat men jag har själv kommit fram till lite mer korrekt information. Tydligen så är det, för tiden inte helt ovanliga, fotogravyrer som skapades för att göra foto mer accepterat som konstart. Kanske någon nu kan hjälpa mig vidare. Jag undrar fortfarande vad den andra tavlan heter...

Good night...

Comment

Working...
    X