Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Japanskt !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Japanskt !

Vad är detta, känns som att dom har en viss ålder. Japanska träsnitt, rispapper kommer upp i huvudet, MEN jag vet INGET.
    Bifogade filer

Mycket trevliga, men de är kinesiska målade för hand och nog ämnade för en europeisk marknad med andra ord folklivsskildringar som kunde visas upp i salongerna. Dina tre sista verkar föreställa försäljare på en marknad. Det finns en del som avbildar porslinsframställning och de brukar illustrera böcker och artiklar om kinesiskt porslin.

Comment

Tack Kaptenen, hur ser Du skillnad på japanskt och kinesiskt måleri ?

Comment

Med dessa målningar tycker jag inte att det är så svårt, eftersom den gamle mannen med käppen bär typiskt kinesiska kläder och i nacken har han en typisk kinesisk hårpiska.
        Dessutom har jag stött på denna typ av målningar tidigare, men med andra motiv.

Det är betydligt värre med vissa typer av porslin t ex Imari där kineser och japaner kopierar varandra friskt.

Du nämner själv de japanska träsnitten och jag länkar till en japan, som verkade förmodligen samtidigt som din kines, Utagawa Toyokuni (1769–1825). Här förstår man verkligen att art nouveau-konstnärerna inspirerades av den japanska konsten.

Comment

Fann lite mer information i Gods & Gårdar nr 3 2005. Där man lottade ut just en sådan här målning. Text av Kjell Andersson.

Du nämner rispapper i din fråga och visst är den målad på det, men egentligen är det ett märgpapper från Rispappersbusken (Tetrapanax papyrifecus 'Steroidal Giant'). Ark skars ut av buskens stam och fick torka. Måtten på arken begränsades därmed och de är sällan större än ett vykort.

Tekniken som används är gouache och var avsedda till export. Motiven skildrar på ett idealiserat sätt det vardagliga livet i Kina. De såldes ofta som albumserier med olika teman. Målningarna signerades mycket sällan, men Tingqua och Sunqua tillhör de konstnärer som bildade skola. De ofta väl bevarade färgerna har sin förklaring av att bilderna förvarats i album.

Silkesspinnerskan daterad till ca 1840, lottades ut.
          Bifogade filer

Comment

Tack Kaptenen !

Som alltid lika hjälpsam och kunnig, Du är värd en stor eloge.
            Vykortsstorlek stämmer bra med mina, i övrigt är ju mina lite mer medfarna än den som lottades ut.......

Comment

Working...
            X