[QUOTE=Curious;126132]Den här pappersbonaden fotade jag idag i ett annat hem. Bonaden har "plåstrats" om flera gånger och är på fotot tillfälligt uppsatt i plastlister.
Som synes är den inte det minsta "tomtig". Den här bonaden, som uppges vara inköpt på 1950-talet kanske, måste väl istället ha inspirerats av Staffansvisan. I den står bl.a.:
"Den femte den var apelgrå,
vi tackom nu så gärna.
den rider Staffan själv uppå..."
Jag började fundera på vad ordet 'apelgrå' kommer ifrån - apel låter ju som ha med äpple att göra (finns det grå äpplen?) - någon som vet?
QUOTE]
Hej Curious!
Om Staffans kläder vet jag intet.
Men lite om information om "apelgrå fåle" får du nedan.
Enligt Wikipedia:
"Apelkastad skimmel
Apelkastad (alt. apelgrå) kallas en skimmel som har äppelstora ljusa fläckar (kan också uppfattas som mörka ringar) i hårremmen. Apelkastning är mycket vanlig hos skimmlar och kan också finnas på andra färger. De flesta skimmelfärgade hästar är någon gång i livet apelkastade".
Så var det med det!
Ha det!
/Lars
Som synes är den inte det minsta "tomtig". Den här bonaden, som uppges vara inköpt på 1950-talet kanske, måste väl istället ha inspirerats av Staffansvisan. I den står bl.a.:
"Den femte den var apelgrå,
vi tackom nu så gärna.
den rider Staffan själv uppå..."
Jag började fundera på vad ordet 'apelgrå' kommer ifrån - apel låter ju som ha med äpple att göra (finns det grå äpplen?) - någon som vet?
QUOTE]
Hej Curious!
Om Staffans kläder vet jag intet.
Men lite om information om "apelgrå fåle" får du nedan.
Enligt Wikipedia:
"Apelkastad skimmel
Apelkastad (alt. apelgrå) kallas en skimmel som har äppelstora ljusa fläckar (kan också uppfattas som mörka ringar) i hårremmen. Apelkastning är mycket vanlig hos skimmlar och kan också finnas på andra färger. De flesta skimmelfärgade hästar är någon gång i livet apelkastade".
Så var det med det!

Ha det!
/Lars

Comment