Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En särskilt kär, tomtig julbonad...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

[QUOTE=Curious;126132]Den här pappersbonaden fotade jag idag i ett annat hem. Bonaden har "plåstrats" om flera gånger och är på fotot tillfälligt uppsatt i plastlister.

Som synes är den inte det minsta "tomtig". Den här bonaden, som uppges vara inköpt på 1950-talet kanske, måste väl istället ha inspirerats av Staffansvisan. I den står bl.a.:
    "Den femte den var apelgrå,
    vi tackom nu så gärna.
    den rider Staffan själv uppå..."

Jag började fundera på vad ordet 'apelgrå' kommer ifrån - apel låter ju som ha med äpple att göra (finns det grå äpplen?) - någon som vet?
    QUOTE]

Hej Curious!

Om Staffans kläder vet jag intet.
    Men lite om information om "apelgrå fåle" får du nedan.

Enligt Wikipedia:
    "Apelkastad skimmel
    Apelkastad (alt. apelgrå) kallas en skimmel som har äppelstora ljusa fläckar (kan också uppfattas som mörka ringar) i hårremmen. Apelkastning är mycket vanlig hos skimmlar och kan också finnas på andra färger. De flesta skimmelfärgade hästar är någon gång i livet apelkastade".

Så var det med det!

Ha det!
    /Lars
    Bifogade filer
    Last edited by Lars F; 2010-11-17, 10:42.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
      Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
      Den här pappersbonaden fotade jag idag i ett annat hem. Bonaden har "plåstrats" om flera gånger och är på fotot tillfälligt uppsatt i plastlister.

Som synes är den inte det minsta "tomtig". Den här bonaden, som uppges vara inköpt på 1950-talet kanske, måste väl istället ha inspirerats av Staffansvisan. I den står bl.a.:
      "Den femte den var apelgrå,
      vi tackom nu så gärna.
      den rider Staffan själv uppå..."

Jag började fundera på vad ordet 'apelgrå' kommer ifrån - apel låter ju som ha med äpple att göra (finns det grå äpplen?) - någon som vet?
      Hej Curious!

Om Staffans kläder vet jag intet.
      Men lite om information om "apelgrå fåle" får du nedan.

Enligt Wikipedia:
      "Apelkastad skimmel
      Apelkastad (alt. apelgrå) kallas en skimmel som har äppelstora ljusa fläckar (kan också uppfattas som mörka ringar) i hårremmen. Apelkastning är mycket vanlig hos skimmlar och kan också finnas på andra färger. De flesta skimmelfärgade hästar är någon gång i livet apelkastade".

Så var det med det!

Ha det!
      /Lars
      Tack för svaret!

Och nu har jag också läst om vad som menas med en skimmel.

Angående sökningarna på Tradera jag skrev om inte fungerade, så har det faktiskt fungerat igen det kanske halvdussin tillfällen jag försökt andra dagar.

Min inledande efterlysning här i tråden efter den speciella julbonaden är ännu aktuell.

Liksom min önskan att få se era!

Comment

God Jul ändå...

Ej heller till denna julafton har jag kunnat finna min barndoms julbonad jag skrev om inledningsvis. Men jag har iallafall skaffat mig en ny julbonad som jag gläds åt!
        Den är signerad Erik Forsman, samme man som jag tror kan ha skapat den där barndomsbonaden jag söker efter. Jag tycker den här nya är en riktigt kul och tomtig julbonad med många detaljer!

Det vore kul att få se ännu flera av era julbonader!
        Bifogade filer

Comment

Hej

Jag är oxå ute efter en julbonad...Skulle kalla den själv för tomteverkstad, där vissa tomtar slår in julklappar på ett lång bord, tomtemor stöper ljus, med mera..
          Har nämligen fått en för frågan i USA om jag kunde fixa några sådana eftersom hon ville ge till sina barn och barnbarn till ett minne..
          Denna kvinna hade en sån och får ja skickat ett foto på hur den ser ut så kan jag kanske lägga upp den, om möjligt vis om någon vet var man kan hitta en sådan kan ge tips sen...för de är ju lättare att veta vad man söker när man sett en blid....Eller hur?!?!??!?????....

Och vill tillägga att ja sökt jätte mycket på google, tradera...även till en butik där de säljer sådana bonader..och frågat om en tjej i finland kunde se efter om de fanns där...UTAN RESULTAT!!...

Här kommer några andra bonader vi har hemma...
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
            Ej heller till denna julafton har jag kunnat finna min barndoms julbonad jag skrev om inledningsvis. Men jag har iallafall skaffat mig en ny julbonad som jag gläds åt!
            Den är signerad Erik Forsman, samme man som jag tror kan ha skapat den där barndomsbonaden jag söker efter. Jag tycker den här nya är en riktigt kul och tomtig julbonad med många detaljer!

Det vore kul att få se ännu flera av era julbonader!

Denna var nästan en sån jag söker men inte riktigt...otrolig fin bonad i alla fall!!

Comment

Ursprungligen postat av vicki90 Visa inlägg
              Jag är oxå ute efter en julbonad...Skulle kalla den själv för tomteverkstad, där vissa tomtar slår in julklappar på ett lång bord, tomtemor stöper ljus, med mera..
              Har nämligen fått en för frågan i USA om jag kunde fixa några sådana eftersom hon ville ge till sina barn och barnbarn till ett minne..
              Denna kvinna hade en sån och får ja skickat ett foto på hur den ser ut så kan jag kanske lägga upp den, om möjligt vis om någon vet var man kan hitta en sådan kan ge tips sen...för de är ju lättare att veta vad man söker när man sett en blid....Eller hur?!?!??!?????....

Och vill tillägga att ja sökt jätte mycket på google, tradera...även till en butik där de säljer sådana bonader..och frågat om en tjej i finland kunde se efter om de fanns där...UTAN RESULTAT!!...

Här kommer några andra bonader vi har hemma...

Välkommen till Precis en sån... och till den här tråden!

Roligt att du visar några julbonader också - jag är alltid sugen på att se fler.

Jag känner mig lite osäker - har du (också) sett en speciell julbonad och nu letar efter en exakt likadan? Eller har kvinnan i USA endast beskrivit den för dig?

Comment

Några bonader till, om det blir dubbelt av redan visad får ni ursäkta mig. Finns fler ofotade så vill ni se fler är det bäst att passa på innan de hamnar på vinden.
                Bifogade filer
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Flera bonader
                  Bifogade filer
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

o några till, den andre med fnissiga tomtar skulle jag vilja ha fler av.Den är sliten och för mina barn är den JUL.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                      ---

Finns fler ofotade så vill ni se fler är det bäst att passa på innan de hamnar på vinden.
                      Stort tack för den utställningen!
                      Om du skulle ha ännu fler julbonader, vore det förstås trevligt att få se dem också!

Comment

Min mamma har sett den och hon har fått uppgift att söka redan på den här om hon hittar....mamma vet exakt hur den ser ut...denna kvinna har köpt den från en affär i finland....och mamma vill minnas att hon har sett den här i sverige...

hoppas du förstår vad ja menar!!

Comment

Min mamma har sett den och hon har fått uppgift att söka redan på den här om hon hittar....mamma vet exakt hur den ser ut...denna kvinna har köpt den från en affär i finland....och mamma vill minnas att hon har sett den här i sverige...

hoppas du förstår vad ja menar!!
                          Lite ovisst känns det ännu:
                          Har den där USA-kvinnan fortfarande en julbonad med det där speciella motivet? Eller hur kan din mamma veta exakt hur den ser ut?

Comment

Ursäkta jag kanske inte är så bra på förklara...Denna kvinna har julbonaden hemma hos henne....och hon har visat den för min mamma när min mamma var i Usa....

Comment

Ursäkta jag kanske inte är så bra på förklara...Denna kvinna har julbonaden hemma hos henne....och hon har visat den för min mamma när min mamma var i Usa....
                              Då får man väl hoppas på ett foto här av den så småningom?!

Comment

Förtjust i julbonader...

Min efterlysning i trådens första inlägg av en för mig alldeles speciell julbonad är ännu aktuell! Trots att jag regelbundet ägnar en hel del tid åt att titta igenom julbonaderna som dyker upp på Tradera har jag ännu inte funnit den rätta.

Jag är förtjust i att överhuvudtaget titta på julbonader så jag välkomnar er att visa era här i tråden!

Comment

Working...
                                X