Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teckningar 1858

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Teckningar 1858

Visste inte om det här skulle falla under konst eller böcker - det är en almanacka från 1858 jag köpte på loppis nyligen - den har tillhört Ines Hedvig Theresia Schagerström (har inte hunnit kolla vem hon är, antagligen tillhör hon den del av Värmlandssläkten Schagerström som var bosatt i Stockholm).

Almanackan som sådan är ganska ordinär, men Ines Hedvig Theresias teckningar tycker jag är ganska roliga:
    Bifogade filer

Några till...
    Bifogade filer

Comment

Tycker det liknar ritningar på hus från någon tidskrift möjligen ”Byggnadskonst och Mekanik”. Var det inte under 1800-talet endast tillåtet att stenhus i städer detta på grund av trångboddhet och brandrisk? Hur var det på landet då, brann det mycket hos bönderna?
      Hushöjd och våningshöjd fanns det väl också föreskrifter för?
      Hur kan man se att det är en almanacka?

Comment

Man försökte stimulera byggandet av stenhus i städerna med diverse förbud mot trähus, men i de flesta fall fungerade det inte - det blev för dyrt med stenhus. I Stockholm - alla fall i det som idag är gamla stan fungerade det dock. Vet att man försökte i Uppsala några år men där fungerade det inte - det blev nästan inga hus byggda.
        Kan ha funnits någon förlaga för bilderna, en del verkar dock ganska fritt komponerade - tornet på bild 1. verkar inte vara ett en rikig byggnad, hon har ritat ett torn och sedan byggt på det med lite fritt skapade tillbyggnader som inte så mycket liknar något verkligt. På bild två syns ju också att hon inte var helt hemma på perspektiv - en bilden är nog tydligt gjord på egen hand.
        Verkar dock vara flera konstnärer - en del bilder verkar gjorda av yngre syskon - men de bilderna har till största del suddats ut - visar ett blad där man urskilja dem lite alla fall.
        Där framgår också att det är en almanack
        Har inte haft tid att efterforska fröken Schagerström än
        Bifogade filer

Comment

såg jag fel eller var det ett efternamn hon övade sej på att skriva (bergström) ?
          livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Nja, det är skrivet om någon - trodde först det var ägarinnan, det står : "Bergström, bor i huset No 52 på söder som hvar man vit..."
            Antar att jag får ta reda på vem Bergström på Götgatan 52 var också

Comment

tänkte bara att ofta om man är förtjust i någon (i alla fall då man var ung) så brukar man klottra deras namn och öva sej på att skriva det snyggt
              livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

1875 godkände stadsfullmäktige i Göteborg byggandet av hus med bottenvåning i sten och därovanför 2 våningar i trä. Idégivaren var Landshövding Ehrensvärd och de kallas sedermera landshövdingehus. F ö trevlig almanacka!
                Söffe

Comment

Om almanackan är från Stockholm så har Stockholms Stadsarkiv en massa sökmöjligheter. Mantalslängder m.m.

Comment

Jo, kan kanske göra det - nu är Schagerström en ganska stor släkt ursprungligen från Värmland, men delar av släkten flyttar på 1700-talet till Stockholm.
                    Har en del i min släktdatabas men inte så mycket om 1800-talsfolk i Stockholm, men tror att jag kan hitta lite om jag letar igenom det jag har själv.
                    Har en del projekt på RA jag skall ta itu med när jag får tid någon gång - kan ju passa på att leta då - fast jag hoppas och tror att jag får fram en hel del om henne ändå innan dess.

Det kan kanske vara någon kärestas namn - fast flickor på 1800-talet var ganska hårt hållna, tror föräldrarna såg till att hon inte fick bli förtjust i folk hur som helst. Kan ju ha skett ändå, men jag tror mer på att det antingen bara är en liten skrivövning - avskrift av något annat - eller kanske en minnesanteckning inför ett besök hos Bergström, för att komma ihåg andressen eller så - annars finns ju fler möjligheter. När jag väl klurar ut hur hennes släktsituation ser ut kan jag ju se om det finns några släktingar Bergström.

Comment

Working...
                    X