Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kändisars böcker?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Just, jag tänkte på det här med död i boken. Alla fall på de kort jag har från hemtrakterna i Uppland var det vanligt att man satte ett kors ovanför huvudet på en person som var död på fotografiet för att visa det - det får väl komma exempel senare.
    Någon som vet om det har varit vanligt även på andra håll?

Comment

Det börjar ta sig - vad kändisar haft i sina bokhyllor!
      Men jag vet inte om vi vågar läsa vidare på Holmgrens huvudlösa skildring...
      Kör hårt, för idag är vi magstarka och har sett det mesta per TV, tidningar och inte minst filmer.

Då vill jag stajla med en annan bok.
      Tidigare ägarinna är inte obekant för keramiknördar - ursäkta att jag tar mitt favoritämne igen, men det är svårt att låta bli. Lika svårt som det är för herr Kallin att visa sina beundrandsvärda överfångspluntor!
      Författarinan och den framstående konsthantverkskännarens Ann Marie Herlitz-Gezelius ex libris på en bok, som på outgrundlig väg, hamnat i min hylla.
      Bifogade filer

Comment

Är alltid roligt att kunna härleda böcker till mer eller mindre kända ägare. Har några volymer med ex libris. Inte av så kända personer men ändå personer som tagit fram ett personligt xl. Har en bok där personen lyckats få in kända byggnader från städer där han bott plus namnet på sig själv.¨
        Har två volymer av Thecla skriven av Jacob Heddrik Mörck. Del ett utgavs 1749 och del två 1752. Del tre som jag inte har utgavs 1758. Volymerna har tydligen sålts till förmån för pansarbåten 1912. Vilket böckernas ex libris visar.
        Kul att med så många deltagare i böckerna värld.
        Bifogade filer

Comment

Har nu fotat de flesta av mina äldre böcker. De flesta är inte kändisars böcker men tycker att vi använder denna tråden. Tror FBQ samtycker.
          Mycket som skrevs och gavs ut var åt det religiösa hållet. Inte speciellt spännande läsning men det kan finnas andra värden än det läsvärda.
          Bildens bok är intressant såtillvida att den innehåller samma träsnitt som i Gustaf ll Adolfs bibel 1618. Några av utgåvorna innehåller dessa träsnitt.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X