Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

olika böcker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• olika böcker

Hej
    Som nybörjare på antika och kuriosa saker så törstar jag efter kunskap.
    kan ni hjälpa mig med böcker som ni tycker att man bara måste ha.referensböcker om typ allt (porslin, silver, glas) mest svenskt.
    Jag har några basic böcker hemma som jag läser och gud vet hur många timmar jag spenderar på nätet, som är en otrolig informationskälla.

Jag måste dock säga att den vackraste boken jag har är" The decanter an illustrated history of glass from 1650" . Vilka bilder den är helt underbar att titta i. Vilka är era favoritböcker?

Helen

Uppsala-Ekeby boken var nog den första jag inhandlade givetvis beroende på mitt intresse för deras keramiska produkter. Rörstrands dekorer ett litet häfte, Laholmskeramik, Bo Fajans boken. Jane Fredlund har givit ut några böcker kring antikt som spänner över flera områden, kan vara bra böcker att börja med. På senare tid har det givits ut en uppsjö av design-biblar, d.v.s 1900-talets design och populärkuriosa. Porslinsmärken S.E Vingedal är väl ändå ett måste!!!? Det finns så mkt litteratur och ändå tycks jag ha benägenheten att söka på nätet oftare än i litt. Ren lathet eller så är responsen från levande människor på nätet mer givande
    Tidningarna Antik & Auktion, samt Antik Världen (tidigare Antik Börsen) är bra att ha och bläddra tillbaka i. Har haft mkt nytta/glädje av dem. Hoppas fler kommer in och bjuder på sina "Bästa".
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kan när det gäller svenska serviser komplettera med två häften, Serviser från Gustavsberg och Gefle Porslin Modeller och dekorer?finns fler. Höganäs, nyss utkommen Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926?mycket snygga grejer i den. Vet inte hur ?Svenskt glas?, jättebok utgiven av Wahlström & Widstrand, står i kurs bland glassamlarna men den visar mycket av det svenska 1900-talsglaset, mycket kul att bläddra i med mycket fina bilder.
      Vill som Äjth framhålla gamla A&A, har nyupptäckt dem?.

Comment

Finns som de över mig skrivit ett
        otal antal böcker om det mesta.
        Själv har jag en lite underlig sätt
        att köpa på mig böcker. Köper jag
        något som är av intresse att forska
        i så köper jag oftast en bok om ämnet.
        Gärna på antikvariat. Blir en brokig
        samling med allt från Sigurd Erixons
        Svenska Kulturbilder till ett häfte
        om Barbiedockor. Även hembygd-
        föreningars skrifter är läsvärda.
        Är ännu så länge roligare att läsa
        till sig kunskap även om nätet börjar
        bli en allt större del av inhämtandet
        av lärdom.
        Först läsa och lära sedan kolla med
        PES om det är rätt och riktigt det man
        läst och lärt.

Comment

Glömde din fråga om favorit. Just
          nu är favoriten Europeiskt Miniatyr-
          måleri, mest därför att jag köpt ett
          antal miniatyrer. Vet inte speciellt
          mycket om ämnet men hoppas lära
          mig något efter att ha läst boken.

Comment

TACk alla snälla människor för era tips. Jag har nu börjat att lägga upp en inköpslista på bra-att-ha böcker. Jag hittade faktist en hel del böcker på sollentunamässan nu i söndags när jag var där. Tycker det var en trevlig mässa även om jag inte hittade något annat än böcker.

Mvh

Helen

Comment

Working...
            X