Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bibel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bibel

    Hittade den här också, fast i andra delen av sverige, nere i Halland.
    Inte riktigt så mycket text som i den handskrivna boken - bara några blad - den verkar ha varit familjebibel en tid (har inte lyckats hitta vilka dessa är än) - några bibelhänvisningar i slutet som är 1700-tal och någon anteckning som är sent 1800-tal.
    Och så en pressad blåklocka och en pressad ros som jag dessvärre inte kan datera :-) Annars var det en trevlig bibel - med ämnesregister och förteckningar över bibelns mått, mål och vikter :-)
    Bifogade filer

  • #2
    "den verkar ha varit familjebibel en tid (har inte lyckats hitta vilka dessa är än)"
    Kanske någon form av ministerialbok?

    Comment


    • #3
      Tja... jag tänker väl att en ministerialbok skall gälla för en hel församling eller så - här verkar det ju handla om ett par och deras barn

      Tycker uppgifterna ser ut att vara införda nästan samtidigt - undrar om inte Bibeln är införskaffad efter 1744 - tryckåret är ju 1736 så dessförinnan kan de ju inte ha ägt den.

      Comment


      • #4
        Gamla böcker är alltid trevliga även gamla biblar. Sökte lite på ett av namnen och hittade en uppgift. Du har säkert hittat samma. Även om vissa årtal inte stämmer så måste det nog vara den Catharina som finns i bibeln. Hastigt nedtecknat innan jag om tio minuter åker till jobbet.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Absolut! Tack
          Jag hade bara hunnit leta lite slarvigt så jag hade inte hittat den här. Abolut samma - Marias födslouppgifter saknas och har därför bara uppskattats - vet ej varför Catharinas uppgifter skiljer sig - därav skillnaden.
          Tydligen är Gudmund mästersnickare i Tingsås där han gjort flera träsniderier till kyrkan, ditflyttad 1730 från Urshult. Antagligen är bibeln inskaffad mellan 1750-1755; äldsta dottern Helena född 1731 och gift 1750 verkar saknas, däremot finns Catharina gift 1755 med.
          Finns tydligen en bok om släkten, få se om jag får tid att kolla det, där kanske står lite mer om var sönerna tog vägen

          Comment

          Working...
          X