Tavlan är 65x44 utan ram. Är det någon som kan ge en ledtråd? Baksidan ger ingen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vem kan konstnären vara?
Collapse
X
-
Visby knappast. Problemet med Osby är att det stavades Ousby 1875. ändrades en bit in på 1900-talet. Tips om signatur framför är kanske inte så dum men tyvärr är den i så fall övermålad! finns en liten röd klick på ett ställe. Det hjälper inte att plocka den ur ramen. Det finns ingen signatur där.
Jag tror att det möjligen börjar med ett stort a. I så fall Asby.
Comment
-
Ibland kan man hitta övermålade saker med röntgen, men frågan är varför den skulle målas över? Nuförtiden kan en del konstnärer vänta med att signera sina saker tills försäljningen, men det beror bl.a. på försäkringstekniska saker. Tror inte det var så då. Det här skulle mäjligen kunna betyda att det är en gåva till någon som inte behövde något namn för att veta, men det är ändå ett ovanligt tilltag.
Comment
-
Nä, nog står det Asby - eventuellt som sagt med saknade prickar - men det finns ju en Asby socken i Östergötland, och säkert mängder med byar, så det kan nog finnas fler aspiranter på ort.
1875 fanns de ju inte jättemånga aktiva konstnärer i sverige, och amatörer ute i stugorna hade inte tillgång till olja och duk - fast jag skulle gärna vilja se en bättre bild på väg mot grinden, hon känns inte riktigt 1870-tal.
Annars förekommer det ju att 1800-talsmålningar faktiskt saknar signering. Även om idéer om de skapande konstnärerna fanns redan på 1800-talet handlade ju det till största del om att beställa ett porträtt eller en målning av den egna gården osv... Man ville den skulle se bra ut och i den stil man hade tänkt sig, men konstnärens namn var mindre viktigt. Nu är ju det här en stämmingsbild - men lika fullt var ju konstnärens namn inte jätteviktigt, jag har sett fler exempel. Fast visst, i de flesta fall brukar de ju finnas där ändå.
Comment
-
Jag håller fullständigt med! Den är mycket otypisk för att vara 1875. Friluftsmåleriet hade knappt börjat och i ateljéerna var man mest upptagen med akademiskt måleri och landskap i Düsseldorfskolan.
Comment
-
Förlåt om jag varit borta lite grann.
Svårt att se på bilden, men skulle jag ha gissat skulle jag tro att bilden var en 20 år yngre. Gustaf Rydbergs tidiga bilder har fortfarande en tydligt romantisk anstrykning - dramatiska molnskyar och ett dämpat ljus - vet inte vad man har för fackterm för den typen av ljus.
Tycker också att flickans kläder ser mer ut som 1895 än 1875 - även om detaljerna inte syns så bra. Kan det kanske vara en slarvigt tecknad 9:a i stället för en 7:a?
Comment
Comment