Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sigrid von Essen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sigrid von Essen.

Köpte för ett antal år sedan detta porträtt. När man handlar på loppisar så har man ofta inte tid att tänka efter. Såg att det på baksidan stod porträtt av Sigrid von Essen. Fick naturligtvis Strindberg i skallen. Köpte målningen för några tior. Väl hemkommen så tittade jag närmare på både målning och baksida. Den som målat heter Ebba von Troth. Förmodligen en dam som ägnade sig åt måleri på fritiden. Har sökt på namnet men hittar ingenting. Kunde även utesluta Strindbergs Siri då hon varit död ett antal år då målningen utfördes. Tavlan är nämligen målad 1926. Nu hänger tavlan lite diskret i ett hörn och damerna som omnämnts är fortfarande anonyma. Porträtt av okända är väl inte så roliga att äga men damen tar liten plats så hon fåt hänga kvar i sitt hörn.
    Bifogade filer

Jag är på jobbet nu, men jag skall titta lite när jag kommer hem vem det kan vara, jag vet att det finns några andra aktuella Sigrid von Essen. Svenska adliga ätterna har jag i min databas, fast Strindbergs fru tillhörde ju den på Finska riddarhuset introducerade grenen - jag tror att den del av dem saknas. Sedan har jag bara personer födda före 1880 - så en del kan saknas - i det här fallet tror jag nog att damen är född dessförinnan.
    Jag undrar om inte tavlan är gjord utifrån ett lite äldre fotografi. Tycker kläderna ser mera ut som 1905-1910. En gammal dam kan ju visserligen vara omodernt klädd - men hon ser ju ändå inte lastgammal ut och i övrigt ganska proper ut. Hon kanske gjorts lite yngre på porträttet än vad hon var i verkligheten?
    von Troth säger mig ingenting - ingen introducerad ätt, och ingen ointroducerad jag känner till heller - men så har ju mitt minne vissa luckor. Jag skall som sagt titta när jag kommer hem. Det kan annars inte vara någon felläsning?

Comment

Texten på baksidan har säkerligen tillkommit senare. Finns otydlig ej läsbar text på annat ställe på baksidan. Möjligen har det skett en felskrivning vid något senare tillfälle. Står nu: Porträtt av Sigrid von Essen -26. Tavlans framsida signerad med E v Troth. På baksidan står Ebba von Troth.
      Jag får träffar på von Troth men alla utländska.

Comment

Jag hittar två kandidater: Sigrid von Essen, född 1850-16/1 och alltså bara några månader yngre äldre än Strindbergs hustru. Hennes far var Överhovstallmästaren Gustaf Adolf Fredrik Vilhelm von Essen, och hon levde alla fall ännu 1901 på Wiks slott som då tillhörde hennes syskonbarn.
        Den andra är Sigrid* Margareta, född 1861-30/4 och 1901 bosatt i Jönköping. Jag har en adelskalender 1910 också, jag kan se hur det var med damerna då - om du inte lyckats hitta en lösning till dess.

Comment

Sigrid i Uppland hade hunnit gifta sig och bli änka 1906 efter kontraktsprosten Fredrik Sandberg och bodde i Hammarskog.
          Sigrid i Jönköping bodde ogift i Stockholm.

Comment

har inte glömt bort denna tråd. Tack för all hjälp FBQ. Har ägnat mesta tiden åt att försöka få fatt på konstnärinnan. Då tavlan är signerad E v Troth är hennes namn nog riktigt. Är lite osäkrare med namnet Sigrid v Essen då som sagt uppgifterna har tillkommit senare som jag tolkar det. Namnet v Troth finns lite varstans både i Sveige och utomlands. Får ingen träff på någon Ebba.

Comment

Working...
            X