Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tavlor från Myrorna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tavlor från Myrorna

    Jag älskar att leta efter tavlor på myrorna... Oftast hittar jag inget jag gillar, men ibland får en ny bekantskap kommer hem för någon hundralapp. När jag ändå var igång med kameran så tog jag några bilder på dem också. Kanske kan ni hjälpa mig med några namn?

    Först ut, en tavla av Jerry Roupe. Signerad 1981. Jättesvår att fototgrafera eftersom den är så blankfernissad, men jag tror ni kan "tänka bort" det vita blänket.
    Bifogade filer

  • #2
    Och så en av Sture Haglundh
    (Med en bit av antennsladden till radion, för säkerhets skull!)
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Och så en N Bergsmark 1970. Vet någon vem det är? Jag har hittat en Nicolasina Bergsmark i Norge, född 1953. Det här känns väldigt moget för en 17-åring, men å andra sidan gick hon då i konstskola i Enschede (Belgien... Inte Enskede, Sverige) http://www.detgulehuset.no/website.aspx?displayid=1314

      (Här ser ni också hur jag förvarar tavlorna... Man kan snabbt välja nya till väggarna)
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        En till undran. Känner någon till C H Franklin? Strängnäs 1937... Tycker ni det finns någon "röd linje" genom mina fynd. Själv tycker jag de känns rätt lika (förutom Jerrys, då) och jag älskar verkligen det här uttrycket!
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Tänkte att det kanske för dig som konstspisare kunde vara kul att få ett riktigt lekmannautlåtande? ……hör inget skratt men skyller det på avståndet och levererar analysen med ord som jag förstår:
          Den första skulle jag ha köpt, kul, har svårt att sluta titta på den.
          Den andra, båring!
          Den tredje, bårng!
          Den sista, här känner jag att det är så där ruggigt som det kunde vara vissa vinterdagar i ungdomen när man var på väg hem från skolan och kände sig frusen trots att det inte alls var särskilt kallt ute, kramsnö, öde, varför vill inte folk umgås, var och en till sitt.
          Miniatyrstaket.

          Jag inte att du använder mitt utlåtande vid försäljning

          Comment


          • #6
            Tack för de underhållande orden! Nä, någon försäljning är det nog inte tal om. Jag gillar de här för mycket. De pratar med mig...

            Jag har mailat till Nicolasina och vi får se om hon svarar. Men annars är Sture Haglundh den enda av dessa som är tillräckligt "bra" för att vara representerad på både Nationalmuseum och Moderna Museet...

            Ministaket. Ja det har jag inte tänkt på... Jag tror det är tjockt snötäcke!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Och så en N Bergsmark 1970. Vet någon vem det är? Jag har hittat en Nicolasina Bergsmark i Norge, född 1953.
              Det var inte hon heller... Jag fick just svar på mail.

              Comment


              • #8
                Ständigt denne Franklin...
                Hittade en ny av honom idag på... Myrorna! Jag kunde inte låta bli. Jag gillar verkligen hans färganvändning. Kolla in det bleka ansiktet, och det omotiverade oranga till vänster. Därtill en fladdermusfåtölj och en donna med gåtfullt smil! Signerat 1944! Jag skickade iväg en fråga till Södermanlands länsmuseum också och hoppas på napp.

                Eller är det här också Boring?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Kan det stå M istället för H? Finns en Carl Gustaf Magnus Franklin. Kanske kallade han sig C M Franklin. Målare, grafiker född i Ekebyhov Södermanland 1901. Elev av Carl Wilhelmson. Han har utfört figursaker,landskap och stilleben.
                  Källa: Svenska konstnärer biografisk handbok. Kanske ett stolpskott?
                  Last edited by Ulferic; 2007-12-17, 21:34.

                  Comment


                  • #10
                    Nej, det behöver det inte vara. Tack för tipset. Färgen stämmer bra med Carl Wilhelmssons torrhet i kulör och struktur... Måste leta vidare...

                    Comment


                    • #11
                      Den sista Franklin är bättre än den med miniatyrstaketet! -44, fanns det fladdermusfåtöljer då?
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #12
                        Den gillade jag Peter Nu när jag skriver och inte ser tavlan framför mig så funderar jag på vad det var med den då....tror att det har med hennes svala utstrålning att göra, hon är cool. Ja, man ser ju vad det föreställer också, ett plus
                        (klart att det hade varit lättare att skriva "justa lökar" men det var ju inte det som gjorde det)

                        Tillägg:
                        När jag tittar igen så är hon nog mer drömmande än sval......
                        Last edited by Liljerik; 2007-12-17, 21:45.

                        Comment


                        • #13
                          Dom kom 39...
                          Hennes ansikte fascinerar! Hon har attityd!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Intressanta, gillar alla utom tvåan, den ser inte så driven ut som jag uppfattar det. Gillar nog fyran allra mest, fina husväggar! (Köper nästan uteslutande konst på Myrorna, då har man råd med felköp plus att man slipper ha Lasse Åberg på väggen.)
                            Så är det.

                            Comment


                            • #15
                              Jag gillar också tavlor där man kan se motivet och tycker att kvinnan i fötöljen är behaglig. Värre är det med denna. Vem som är konstnär har jag ingen aning om och bilden är dålig men man kan ju ana...
                              Bifogade filer
                              Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                              Comment

                              Working...
                              X